Vitamín A
Vůbec nechci popírat užitečnost a efekt působení retinolu, jen bych chtěla vysvětlit, proč ho považuju za velmi kontraverzní ingredienci a proč si myslím, že produkty s vyšší koncentrací patří do rukou
- retinol byl původně určený k léčbě akné (má antibakteriální účinky - zabíjí bakterie Propionibacterium acnes), je silný antioxidant, působí exfoliačně (tj. přičiní se o odlupování odumřelých kožních buněk - výborný k léčbě keratóz)
- …a v poslední době se přišlo na to, že stimuluje produkci kolagenu - jasně! ale o kolika dalších ingrediencích jste přesně toto četly?! ony metabolické procesy kůže nejsou jednoduché, aby se dalo říct „retinol to všechno spasí“… to není nic jiného než marketing, bohužel… pro stimulaci produkce kolagenu je třeba vit. C, vit. E, vit. A, omega 3 masných kyselin, kyselinu hyaluronovou, aminokyseliny,… nemá smysl pokračovat, ten seznam je opravdu dlouhý a vypíchnout z něj jen retinol mi připadá srandovní
proč si myslím, že je to kontroverzní ingredience? je to zejména kvůli jeho vedlejším účinkům…
1. v různých studiích bylo prokázáno, že retinol může narušovat buněčnou komunikaci a způsobovat mutace na buněčné úrovni, která vede k předčasnému odumírání buněk (ostatně proto se nedoporučuje těhotným a kojícím ženám)…
2. v mírnějších/nedráždivých formách (retinyl palmitate nebo retinyl acetate) se působením slunečního záření rozpadá a tvoří volné radikály… které způsobují stárnutí pokožky (ups!)
3. olupováním odumřelých buněk kůže se vynucuje tvorba nových buněk - což je onen kýžený efekt omlazení… ale kupodivu se tím opět urychluje stárnutí pokožky, protože buňky se nedělí neomezeně, ale pouze 50× (až 70×) než dosáhnou Hayflickova limitu… a to je přesně důvod, proč já osobně jsem proti radikálním peelingům, exfoliaci apod., o kterých jsem přesvědčena, že patří do rukou lékaře (bratr občas zmínil naprosto abnormální zeslabení pokožky tváře u některých pacientek, které se svou posedlostí po mladistvé vzhledu dopracovaly k tenoučké, neživé pergamenové kůži už kolem 40ky… mám k tomu opravdu respekt a použití např. zmíněného BSC Multifruit je přesně na té hranici, kdy ingredience poskytne pokožce určité oživení, ale její působení není nijak brutální)
a ještě vysvětlení k různým formám vit. A - všechny ty zmiňované formy nemají přímý účinek na kůži, ale až po několika metabolických konverzích pomocí enzymů působí jako jako kyselina retinová…
ten konverzní řetězec bývá popisován takto:
Retinyl palmitate (synt.) nebo Retinyl acetate (přír.) - Retinol - Retinal - kyselina retinová (neboli Tretinoin, Retinoic acid, Retin A)
takže platí, že čím vzdálenější ingr. od finální kyseliny retinové, tím musí být ve vyšší koncentraci, aby po všech krocích konverze byla kys. retinová ještě v účinném množství… ale zas čím, vyšší koncentrace, tím vyšší podráždění kůže způsobuje… je to takový bludný kruh
ale berte to všechno prosím jen jako můj názor… sice opřený o spoustu načteného materiálu, ale s možností se mýlit…
edit: ještě bych chtěla dodat, že jak se radši vyhýbám přímému přidávání vit. A do svých produktů, tak to neplatí o beta-karotenu a lykopenu… oba mám ve velké oblibě