Domáca výroba kozmetiky

01. října 2014 08:20
Offline tiny_fox
Avatar
97 příspěvků moje polička 08. října 2016 21:20
Reakce na rozarka:

Jakou funkci mají peptidy v kosmetice? Ureu jsem zkusila ohřát v trošce destil.vody a přidat do KH gelu. Nevím,jestli se to tak může,ale konzistenci nezměnil,tak věřím,že neuškodí.

jasně, že se to tak může... dobře to je :-)

Offline tiny_fox
Avatar
97 příspěvků moje polička 08. října 2016 21:24
Reakce na AmelieM:

Vysvětleno je to třeba tady: http://www.medaprex.cz/cs/magazin-krasy/studie-a-odborne-clanky/peptidy-a-jejich-ucinnost-na-pokozku-19.html

jj, to je moc dobrý článek se základními informacemi!

Offline tiny_fox
Avatar
97 příspěvků moje polička 08. října 2016 21:30
Reakce na RoSa:

ten eshop znám, ale popravdě k němu nemám příliš velkou důvěru... netvrdím, že je na jejich nabídce něco nedůvěryhodného, ale jsem zvyklá, že když se třeba na zahr. eshopech zeptám na nějakou byť i nepodstatnou informaci, vždy buď odpovědí, nebo mi poskytnou veškerou technickou specifikaci od výrobce... ne tak kutilov.cz

Offline tiny_fox
Avatar
97 příspěvků moje polička 08. října 2016 21:38

takže zkusím postupně přidávat svoje předchozí návody a rozpisy, at máme na co navázat...

kopírovaný text bude pro dobré rozpoznání barevně odlišený, cokoliv bych aktuálně k textu dopisovala, bude psáno černě...

Vrstvená péče gel + olej

Slibované informace ohledně výhod vrstvené pleťové péče gel + olej - bude to trochu teorie z kosmetického DIY, ale myslím, že není od věci mít trochu jasno, než se člověk pro něco rozhodne…

při emulgaci krému (séra, lotion) se spojuje „voda“ (vodní fáze) a „olej“ (olejová fáze), k tomu je zapotřebí použít emulgátory (nejlíp víc než jeden), ko-emulgátory, stabilizátory emulze (aby se časem emulze zase nerozjela zpátky na vodu a olej, nebo aby se „nerosilo“ víčko kelímku), změkčovače, rozpouštědla, stabilizátory pH, stabilizátory náboje, látky potlačující (maskující) odér chemikálií, činidla na úpravu viskozity, (případně posilovače pěny nebo naopak činidla pro uvolnění bublin z produktu) a hlavně konzervanty… hodně konzervantů…

to všechno jsem nevyjmenovala proto, abych konstatovala, že emulgované produkty jsou fujtajxl (ostatně spousta těchto ingrediencí je rostlinného původu, i když si na to výrobce nehraje), ale vypsala jsem to proto, aby bylo líp pochopitelné přibližné procentuální schéma emulgovaného výrobku: 70% vodní fáze + 25% olejové fáze (včetně všech těch emulgačních, stabilizačních atd. činidel) + 5% aktivních ingrediencí…berte tento poměr jako orientační, vždy hodně záleží na použitých emulgátorech, ale skoro vždy to ovlivní jen poměr voda:olej, poměr aktivních indrediencí skoro nikdy nepřekročí 7%

je 5-7% aktivních látech v produktu hodně nebo málo? myslím, že na to neexistuje tak úplně jednoznačná odpověď… 5-7% v produktu, který se skládá z 8-10 ingrediencí, je sice stále jen 5-7%, ale dá se předpokládat, že tyto ingredience budou zastoupeny ve větší koncentraci než v produktu, který obsahuje 70 ingrediencí… např. kolik koenzymu Q10 (který má velice jasnou oranžovou barvu) může být v krému, který má barvu padlého sněhu? výrobci doporučují 0,3 - 3% a já mám vyzkoušeno, že 0,3% mi ten krém ještě stále dost obarvilo do světle oranžova… hm!

vodní i olejovou složku krému vezmu trochu hopem… obě složky se při emulgaci musí zahřívat na teplotu 65 - 80°C (v závislosti na typu emulgátoru) a po jejich spojení se krém zchladí na cca 40°C, pak se přidávají aktivní ingredience (po zchladnutí proto, aby se nezničily všechny přínosné, a prospěšné látky, které obsahují)… což znamená jediné: takto zahřáta vodní i olejová fáze pro pokožku už skoro nic extrovního neobsahují… v podstatě jsou jen takovým správně viskózním, stabilním nosičem pro těch 5-7% aktivních ingrediencí…
(abych tak úplně nekecala: 1) většinou se udává, že LZS oleje emulgací přijdou o 70% prospěšných látek, tj. 30% jich zůstane zachováno… a proto se pro emulgaci nepoužívají… 2) v poslední době se objevilo pár emulgátorů „zastudena“, ale je s nimi z pohledu komerčních produktů dost problém, pro DIY celkem ok…)

a tím se dostávám k tomu proč gel + olej… v tomto případě nemáte de facto žádná procentuální omezení u přidaných aktivních ingrediencí, jen doporučení výrobců, vlastní racionální přístup a vědomí, že zázraky se nedějí ani v rámci DIY kosmetiky… jen výrazná zlepšení a skvělý pocit, že to máte aspoň trochu pod kontrolou 

Offline tiny_fox
Avatar
97 příspěvků moje polička 08. října 2016 21:47

Základní KH gel

Ve stručnosti slíbený postup na lehký 1% gel s kyselinou hyaluronovou, snažila jsem se ho přizpůsobit normálním domácím podmínkám a „nástrojům“:

budete potřebovat demineralizovanou vodu nebo oblíbený hydrolát (růžovou / levandulovou / pomerančovou vodu) 98,4 g, kyselinu hyaluronovou 1 g, konzervant pro vodní fázi 0,6 g (to jen pokud nepoužijete hydrolát, protože ten už bývá konzervovaný) - např. Cosgard (ten sice není přírodní, ale je certifikovaný pro použití do přírodní kosmetiky), můžete použít i čistě přírodní Leucidal nebo extrakt z grepových jader…

pokud nemáte k dispozici kosmetický líh (96%), použijte ideálně vodku na všechny nástroje, misky a lahvičky, které budete používat… stačí postříkat z rozprašovače a otřít nebo nechat oschnout…

demi vodu nalijte do menší misky, přisypte KH, kapučínovačem ji mírně rozmíchejte ve vodě - nepanikařte když vzniknou gelovité cucky, protože to je jen mezistádium a vše je na nejlepší cestě… 

misku přikryjte (nejlíp potravinovou fólii) a dejte na den do lednice, KH se bude pozvolna rozpouštět a po cca 20 h z lednice vyndáte průhledný gel… já většinou na zapracování KH pospíchám a nemám čas čekat celý den, takže používám na rozmixování malý speciální tyčový mixér (ale to vždy připravuju větší množství a nehrozí, že mi většina KH skončí na mixéru)… ověřovala jsem, jestli se stejného efektu dá dosáhnout i kapučínovačem, ale nebylo to úplně ono… to odložení do lednice to ale jistí!

nakonec vše přelijte do lahvičky (nejlépe tmavé), z které budete gel používat, přidejte konzervant (v případě Cosgardu nebo Leucidalu požadovanému množství odpovída 20 kapek), dobře protřepejte a máte hotovo…

a třešinka na závěr - hledala jsem komerčně vyráběný produkt, který by měl stejně jednoduché složení, pokud by se někomu nechtělo připravovat s tím doma a toto mě opravdu rozesmálo: C2 Advanced Hyaluronic Hydrating Primer (Složení: Purified Water (Aqua), Hyaluronic Acid, Phenoxyethanol, Ethylhexylgly­ercin), cena: $ 92.00 za cca 30 ml…pokud se s tím budete chtít připravovat, tak máte doma to samé a lepší (protože Phenoxyethanol, Ethylhexylglyercin nejsou nic moc) jen toho bude 3× víc a dáte za to 300 - 400 Kč

a pokud byste do gelu ještě chtěly přidat nějakou stabilizovanou formu vit. C nebo DMAE Bitartrate anebo Sea Kelp Bioferment (vše přírodní ingredience), tak pro svoji pleť uděláte hrozně moc za pár peněz…

P. S.: omlouvám se, zas je to dlouhý 

edit na zpřesnění: výsledný gel bude stát do 200 Kč… do předpokládané ceny jsem započítala vše, co budete muset pořídit i když to hned nespotřebujete (konzervant zůstane i na příště)…

Offline tiny_fox
Avatar
97 příspěvků moje polička 08. října 2016 21:54

Olejová péče I.

Postup jak si vytvořit svoji osobní olejovou péči… na začátek jen něco málo obecnějších informací… spíš jen proto, aby jste neočekávály nesplnitelné 
samotné oleje nemají schopnost penetrace pokožky a pokožku nehydratují. pokud narazíte na informace o tom, že nějaký olej „vaši pokožku krásně hydratuje“, tak si to přeložte tak, že tento olej má schopnost poměrně účinně zabranit trans-epidermální ztrátě vody, tj. vaše naolejovaná pokožka se bude míň vysušovat… a hlavně proto je dobré olejovou péči dávat na navlhčenou pokožku… a taky proto je dobré dávat pod olejovou péči nějakou jednoduchou hydratující péči… 

při nákupu olejů doporučuju brát do úvahy následující: datum expirace (životnost bývá od 3 měsíců do 1 roku), komedogenicitu olejů (na netu je hromada zdrojů s klasifikací), rozlišovat kvalitu olejů (LZS / ZSZ / RAF / olejový macerát)…
ke kvalitě možná trochu podrobněji: LZS (cold pressed) - lisovaný za studena - jsou oleje s nejlepší možnou kvalitou pro olejovou péči (bývají i nejdražší), ZSZ (cold processed) - za studena zpracované - jsou získávané chemickou extrakcí, která je velmi efektivní, cenově nejpřijatelnější, ale bohužel výsledný produkt velmi často bývá kontaminovaný nějakým svinstvem… RAF (rafinovaný) - lisovaný za tepla - olej bývá zbavený barvy, vůně i všech pro kůži přínosných složek a je vhodný spíš jen pro emulgované přípravky (při emulgaci se musí olejová fáze zahřívat a tím by se LZS degradoval)… olejové maceráty - bývají skvělé, protože z takového měsíčku lékařského se příliš oleje nevymáčkne… ale jeho olejový macerát je u mě jeden z nejpoužívaněj­ších! jen je dobré si ohlídat, v jakém oleji je macerován, výrobce to skoro vždy uvádí… ostatně není nic jednoduššího, než namacerovat si potřebnou bylinku samy a v tom, v čem potřebujete… 

tolik obecnější začátek, hned budu pokračovat konkrétněji…

Offline tiny_fox
Avatar
97 příspěvků moje polička 08. října 2016 22:00

Olejová péče II.

Než se do toho pustíte, musíte počítat s tím, že:

1. zkoušíte (tj. osvědčená metoda trial & error) najít kombinaci olejů, které pokryjí co nejširší spektrum látek, které jsou pro vaši pokožku přínosné

2. se budete muset trochu orientovat ve vlastnostech jednotlivých olejů (lehké / středně těžké / těžké; vysýchavé - při dlouhodobém užívání snižují tvorbu vlastních kožních tuků; lehce vstřebatelné, atd.)

3. než dospějete k použitelnému mixu, pracujte s co nejmenším možným vzorkem (pokud se vzorek ukáže jako nevhodný, dá se skoro vždy bez problému natřít na tělo)… ze začátku klidně jen 30 - 50 ml

4. LZS oleje vám nemusí vonět! a asi taky nebudou… např. úžasný malinový olej (úžasný hlavně proto, že má sám o sobě SPF 40!) nevoní krásně po malinách, ale lehce olejově čpí… tento ne příliš příjemný senzorický vjem se dá ošetřit použitím vhodných esenciálních olejů (ale ty se přidávají jen po kapkách)

konkrétní postup zkusím jednoduše vysvětlit modelově na mixu pro Lilly_Ku (hlavně proto, že vím jaké dva produkty jí vyhovují)
olejové péče, které jsem pro příbuzné nebo kamarádky připravovala, měly poměrně jednoduché schéma: 40 - 30 - 10 - 10 - 9 - 1 (jednotlivé podíly nemusí být striktně dodrženy, je to jen orientační pomůcka pro začátek)

40% základ tvoří pečující olej - ten, který vašemu typu pleti vyhovuje úplně nejvíc - tj. amarantový olej (ideální pro citlivou pleť, obsahuje 6-9% skvalanu, silný antioxidant, bývá extrahován šetrně pomocí CO2 (tj. olej se vymražuje), skvělý i na konzumaci  )

30% olej zajišťující lehkou „vstřebatelnost“ - olej z vinných hroznů (hypoalergenní, obsahuje vit. E + B a beta-karoten, velmi mírně stahující)

10% podpůrný pečující olej - šípkový olej (silný antioxidant, obsahuje vit. A, omega 3 a omega 6 mastných kyselin, pomáhá regulovat tvorbu kožního mazu)

10% sezónní pečující olej (nevím jak líp to nazvat) - při přípravě olejových mixů se mi osvědčilo počítat s touto složkou např. pro různé sezonní výkyvy… tj. mít vyzkoušeno víc variant, které potom míchám podle toho, jestli je jaro a já potřebuju „vitamínový šok“ nebo je zima a já budu potřebovat pleť trochu víc chránit, nebo naopak léto a potřebuju dodat přírodní UV filtr (nejde jenom o malinový olej se SPF 40, ale olej z mrkvových semínek poslouží stejně SPF 40 (jen je oranžový, takže pomálu…), arganový SPF 30)… tady neumím pro Lilly_Ku zatím navrhnout nic konkrétního… ostatně bývá to většinou 10%, které se přidávají až nakonec (možná bych zkusila švestkový nebo limetkový olej)

9% pečující ingredience rozpustné v oleji - nejlépe nějaký příjemný mix skvalanu + ceramidů + Q10 (možností je poměrně hodně, záleží na tom, co vaše pokožka potřebuje…)

1% jsou vlastně dvě složky 0,5% vit. E (prodloužení trvanlivosti olejů) + 0,5% esenciálního oleje pro vyloženě lehkou parfemaci (resp. potlačení přirozené vůně LZS olejů)… ale EO složka není nutná

při zkoušení je samozřejmě možné jednotlivé oleje obměňovat, i jejich výsledný poměr může vypadat výrazně jinak… ale je dobré se od něčeho odpíchnout 

- stejně jako s oleji můžete pracovat s rostlinnými másly, jen to bude mít vliv na konzistenci výsledného mixu… (já másla ráda používám jako šlehaná másla při péči o tělo)

- pokud se vám podaří dosáhnout uspokojivého výsledku a budete mít namícháno přesně podle svých potřeb, tak přidáním jedné jediné ingredience do svoji olejové péče zvýšíte jeho pečující účinnost a to tak, že velmi:

už dřív jsem zmiňovala Caprylic/Capric Triglyceride (je přírodní) - bývá označován jako „suchý“ olej, tzn. že vám nerozhodí vámi vyzkoušený poměr různě lehkých a různě vstřebatelných olejů, ale ještě ho výrazně vylepší, protože se postará o to, aby se všechny pečující složky vašeho mixu dostaly hlouběji do kůže (tato složka může měnit barierové vlastnosti pokožky)… a protože ve vámi připravené olejové péči máte všechny její složky pod kontrolou, tak použití Caprylisu není problém…

Offline tiny_fox
Avatar
97 příspěvků moje polička 09. října 2016 11:13

Olejová péče III.

Základní mix na olejovou péči pro 50+ jsem zkoušela navrhnout a vypadal takto:
40% - jako základní pečující olej rýžový (středně těžký olej, vhodný pro citlivou, zralou a stárnoucí pokožku, má skvělé vyhlazující a „hydratační“ vlastnosti, s vysokým obsahem mastných kyselin, komplexu vit. E - z přír. olejů obsahuje nejvyšší množství vitaminu E, fytosterolů, polyfenoly a squalene), alternativně se dá uvažovat o jojobovém oleji…
30% - světlicový olej jako olej zajišťující dobrou vstřebatelnost (je lehký, ideální pro zralou nebo poškozenou pokožku, s vysokým obsahem vitamínů A, D & E, lecitinem a omega 9, má výborné regenerační a penetrační vlastnosti)… alternativně bavlníkový olej (velmi lehký olej, dobře se vstřebává, antioxidant, vysoký obsah omega 6 mastných kyselin)…
10% - jako podpůrný pečující olej z jablečných semínek (je lehký olej, výborný pro zralou pleť, s vysokým obsahem linolové a alfa-linolové kyseliny, účinný antioxidant s vysokým obsahem vit. A & C)… alternativně olej z rajčatových semínek (silný antioxidant (obsahuje lycopen), poskytuje ochranu před UV, napomáhá bunečné regeneraci)… ale klidně můžete zvolit oba a dát od každého 5%, jde jen o to, jak je vaše pleť bude snášet…
10% - sezónní pečující - arganový nebo buriti olej pro vyšší SPF na léto, acai berry olej na jarní oživení pleti (je to silný zdroj antioxidantů, včetně vynikající kyseliny ferulové a epicatechinu)… alternativně je skvělé použít olejový macerát měsíčku lékařského (nejlépe v „suchém“ oleji - Caprylic) nebo macerát pupečníku asijského (gotu kola) pro prevenci hyperpigmentace…
9% - pečující ingredience - tady bych nic neměnila, tj. mix skvalanu + ceramidů + Q10 je pro začátek naprosto postačující
1% - zůstává stejné: 0,5% vit. E a 0,5% případný esenciální olej

Offline tiny_fox
Avatar
97 příspěvků moje polička 09. října 2016 11:18

Pleťový pečující olej

Navážu na předchozí příspěvky, které souvisely s radami jak si namíchat svůj vlastní pleťový olej… pro ilustraci - přiložený rozpis používám v této podobě v letním období, pro zimní období nahrazuju amarantový olej jojobovým (30ml) + rostlinným lanolinem (5g)

použití esenciálního oleje není nutné, je to spíš otázka osobní preference (krásně voní už ten švestkový olej, a přidání cca 20ti kapek EO sladkého pomeranče znamená stále jen velice decentní vůni)

postup je hrozně jednoduchý: rozmíchám CoQ10 většinou v trnkovém oleji, potom postupně přidávám další oleje, průběžně promíchávám… na konec dávám vitE (není nutný, protože oleje samy o sobě jsou na vitE dost bohaté) a esenciální olej… toto pořadí v případě olejů není nutné dodržet, je to spíš zvyk z přípravy emulgovaných krémů…

výsledný olej je krásně oranžový (díky CoQ10 a šípkovému oleji), ale na kůži se olej rozetře do ztracena…

edit: dodatečně jsem si vzpomněla ještě na dva body, které jsem chtěla zmínit, tak je sem ještě doedituju, ať je to celé pohromadě…

další tipy:

- pokud chcete olejovou péči vyzkoušet, ale máte pocit, že i ty nejlehčí nebo i „suché“ oleje jsou pro vás stále ještě hodně mastné, tak doporučuju nahradit některý z olejů skvělou přírodní ingr. IPM (Isopropyl Myristát) a to až do množství 5%…

- viskozita olejové péče nemusí být vždy příjemná - teče to po prstech, snadno ukápne kam nemá, atd. - v tom případě je možné přidat želírující látky (opět přírodní), které viskozitu oleje trochu zvýší, resp. budete mít olejový gel…

Offline tiny_fox
Avatar
97 příspěvků moje polička 09. října 2016 11:22

Základní KH gel - doplnění

Chtěla bych se ještě v krátkosti vrátit k tomu „KH gelu“ - je to opravdu základ s max. doporučenou dávkou hyaluronátu sodného, dál s tím základem můžete pracovat jak ve smyslu požadované viskozity (tj. pokud budete přidávat vodu, úměrně přidat i konzervant), tak použitím různých druhů hyaluronátu…

obvykle se prodává (a v kosmetických produktech používá) hyaluronát sodný s molekulovou hmotností 800 kDa - vzniklý roztok vytváří gel, ale kvůli velikosti molekul neproniká hlouběji do pokožky… pokud budete chtít připravit gel s použitím hyaluronátu sodného LMW (Low Molecular Weight), doporučuje se molekulová hmotnost 50 kDa… jen počítejte s tím, že se sníží viskozita gelu, protože LMW negeluje…
pokud prodejce uvede, že se jedná o hyaluronát LMW, ale neuvádí velikost molekul, radši se ho zeptejte (btw každý prodejce by měl k těmto produktům nabízet ke stažení MSDS - Material Safety Data Sheet, což je jakási průvodka s veškerou charakteristikou látky… české eshopy si na to zatím moc nehrají)

jako základ můžete použít mimo už uvedené květové vody, demineralizované vody nebo různé bylinkové hydroláty (zvlášť vhodné při problémech kůže) i roztok koloidního stříbra, který kolegyni velmi pomohl s potlačením akné a hojením jizviček (roztok koloidního stříbra navíc v gelu bude fungovat jako velmi spolehlivý konzervant)…tím bych se k základnímu gelu asi vyčerpala, zítra během dne něco k přidávaným ingrediencím ...

Offline tiny_fox
Avatar
97 příspěvků moje polička 09. října 2016 11:24

Nákup aktivních ingrediencí aneb co je dobré si pohlídat

Tento příspěvěk budu asi často editovat, protože si na jednotlivé „záludnosti“ a detaily vzpomínám příležitostně, když píšu o něčem jiném… ale chtěla bych to udržet v jednom příspěvku a ne rozlezlé po celém vláknu…

Vitamín E - nabízí se v různých formách (Tocopherol acetate, D α-Tokoferol, DL α-Tocopherol, DL α-Tocopheryl acetate,…) a v daleko více formách se vyskytuje v přírodě (α-, β-, γ- a δ-Tocopherol, Tocotrienol,…), kdy označení „D“ znamená ingredienci pořízenou z přírodních zdrojů, označení „DL“ je syntetická forma… jednotlivé formy se dál liší stabilitou a účinností (většinou čím je ingredience míň náchylná k oxidaci (tj. je stabilnější), tím je míň účinná… ale to se dá dobře poznat podle výrobcem doporučené koncentrace)… pro co největší účinek se doporučuje směs různých forem vitamínu E (tj. nejlíp k velmi účinným přírodním Tocotrienolům v nějakém LZS oleji přidat třeba D α-Tokoferol)
a abych nezapomněla - vit. E rozpustný ve vodě najdete v nabídkách jako Tocopherol/vit. E CWS… bývá práškový a v koncentraci 50% (může se velmi hodit, pokud potřebujete dosáhnout synergie např. s vit. C a nechcete připravovat emulgovaný krém s vit. E v olejové a vit. C ve vodní fázi)

(oxidací se v naprosté většině rozumí stabilita ingredience v již namíchaném produktu, ne při jejím skladování v dóze)

Sea Kelp - extrakt mořské řasy bohatý na jód, vitamíny a minerály… je dobré si pohlídat, jak je tento extrakt konzervován… může být nabízen v certifikované kvalitě např. tady (tj. konzervován pouze glycerínem)…nebo v běžné kvalitě např. tady (tj. konzervován Phenoxyethanolem)

(ohledně kontroly konzervace extraktů to platí vlastně obecně)

Vitamín C - stejně jako vit. E se nabízí a vyskytuje v různých formách a derivátech (Ascorbic acid, Ascorbyl palmitate, Sodium Phosphate Ascorbyl, Magnesium ascorbyl phosphate, Liposomal C), některé jsou rozpustné ve vodě, některé v tucích, prodejce by to měl vždy uvádět… pokud budete chtít vit. C přidávat do gelu, tak je nejvhodnější zakoupit „Stabilizovaný vit. C“ (Sodium Phosphate Ascorbyl) nebo liposomatickou formu vit. C… můžete použít i čistý vit. C, jen počítejte s tím, že je sice nejúčinnější, ale taky nejrychleji oxiduje a svoji kyselostí může dráždit pokožku…

Panthenol (Provitamín B5) - vyskytuje se ve formách D- a L-, nabízí se ve formě D-Panthenolu a to buď jako 100% v prášku (ve vodě rozpustný) nebo jako 75% roztok… obojí je pro použití v gelu ideální…

Koenzym Q10 - nabízí se buď jako čistý CoQ10 ve formě sytě oranžového prášku rozpustný v tucích), nebo v liposomatické formě, které je velmi účinná a velmi dobře penetruje pokožku (rozpustný ve vodě)… viděla jsem ho nabízet i ve formě roztoku v Caprylisu s vit. E (tzn. vhodný pro použití v oleji)… vhodnou formu zvolíte podle toho, v čem budete chtí Q10 použít…

Offline tiny_fox
Avatar
97 příspěvků moje polička 09. října 2016 11:27

Leporelo se schematickým návodem na gel

…takto to snad bude lepší 

Offline tiny_fox
Avatar
97 příspěvků moje polička 09. října 2016 11:32

Hydratační noční gel 1.

Extrakt Gotu kola si snadno připravíte (s ním se do gelu dostává i další hydratační složka - glycerín), přinejhorším ho nahraďte Aloe Vera gelem nebo glycerínem…

pokud byste chtěly zvýšit dávku vit. C nebo BSC Multifruit, bude dobré, abyste si začaly hlídat pH gelu… jednak proto, abyste si pokožku neničily nesprávnou hodnotou pH, ale rozhodně i kvůli účinnosti konzervantu (v případě Cosgardu jsou mezní hodnoty pH 3 - 7, což v normálních případech postačuje)…

Hydratující ingr. (pokud byste chtěly zvýšit jejich koncentraci) v gelu jsou:

- kyselina hyaluronová v základu gelu (použitá v max. doporučené dávce)

- glycerín - na rozdíl od KH má schopnost vázat vlhkost z okolního prostředí, nepřekračovat 5%

- Niacinamide/vit. B3

- DMAE

- D-Panthenol

- Aloe Vera gel

- rostlinný kolagen


Působení ostatních ingr.:

- DMAE - stimuluje uvolnění svalů, má vliv na zesílení pokožky, redukuje tmavé kruhy pod očima

- Gotu kola - stimuluje produkci kolagenu, zvyšuje elasticitu kůže, podporuje obnovu pokožky

- D-Panthenol - zklidňuje, zesiluje působení DMAE, regeneruje stresovanou pokožku, hojí

- Niacinamide/vit. B3 - snižuje hyperpigmentaci, rozjasňuje pleť (působí jako slabý exfoliator), podporuje přirozenou obnovu kůže, vyrovnává produkci mazu, stimuluje produkci kolagenu a kyseliny hyaluronové v kůži, antioxidant, účinný při léčbě akné

- BSC Multifruit nebo „Fruit Acid Complex“ - směs pěti rostlinných extraktů, působí jako slabší AHA kyseliny (tj. rozjasňuje), má velký vliv na obnovu buněk


Negelový tip: v MSDS Niacinamidu výrobce uvádí, že ho lze v doporučené dávce přidat do jakéhokoliv běžně prodávaného krému a tím ho vylepšit… 

A ještě postup:
jednotlivé ingredience nepřidáváme rovnou do gelu (co kdyby vám ujela ruka…?), ale do připravené malé nádoby… nejdřív do ní odvážíme všechny sypké ingredience (já je vážím na laboratorních váženkách, ale vám udělá stejnou službu na 1/4 nastřihaná čtvrtka papíru… jen nezapomínejte na táru), na ně nalijeme část přidávané demi vody/Aloe Vera gelu/květové vody a dohladka smícháme… přidáme ostatní tekuté ingredience, promícháme, dolijeme zbytek demi vody, rozmícháme… když je přidávaná směs jednolitá a bez hrudek, vlijeme ji do základu na noční gel…

pokud budete chtít přidávat ingr., které se musí nejdřív rozpustit v zahřáté vodě (např. urea), tak rozpouštíme jen v malém množství vody a zahříváme max. do 40°C… počkáme, až vychladne a potom přidáme k ostatním složkám…

svoji vlastní variantu gelu si můžete vytvořit třeba přidáním jen dvou ingrediencí, jen nezapomeňte 1) přepočítat poměry ve výsledném gelu (ta tabulka je hrozně jednoduchá a poslouží vám pro všechny další varianty)… 2) dodržovat doporučené dávkování (já vím, že jsem otravná, ale víc opravdu nebývá „líp“  )

Offline tiny_fox
Avatar
97 příspěvků moje polička 09. října 2016 11:38

Zklidňující noční gel

Použité ingredience by měly v maximální možné míře poskytnout zklidnění, regeneraci a revitalizaci namáhané pokožky… ideální třeba jako after-sun péče zejména společně s olejovým mixem, který obsahuje další zklidňující složky (skvalan a CoQ10)…

Zklidňující ingr.

- Algae extrakt (vyskytuje se v různých eshopech pod různými názvy… jedná se o extrakt mořské řasy)

- zelený čaj

- D-Panthenol

- Allantoin

- šťáva z okurky


Působení ostatních ingr.

- Extrakt ze zeleného čaje - posiluje bariérovou funkci kůže, posiluje elasticitu, poskytuje dlouhodobou hydrataci, zabraňuje hyperpigmentaci

- Algae extrakt - hydratuje, napomáhá revitalizaci sluncem poškozené kůže

- Allantoin - hojí, zjemňuje kůži

- Prášek z medu - působí antibakteriálně a antisepticky, pomáhá redukovat ztrátu vody z kůže

- Ceramidy - jsou zásadní pro udržení hydratace, posilují bariérovou funkci kůže

Postup přípravy:
ten je v podstatě stejný jako pro hydratační gel, s výjimkou přidání allantoinu - proto, aby se dostatečně rozpustil je nutné ho rozpouštět ve vodě (nebo v části okurkové šťávy) ohřáté na 50 - 55°C

jako další velmi zklidňující ingr. můžete přidat do olejového mixu Bisabolol (rozpustný v oleji) a to v dávce cca 30 - 35 kapek (stačí ho opravdu velmi málo), anebo můžete zakápnout 10 kapek do gelu a pořádně protřepat v lahvičce… Bisabolol se sice v gelu nerozpustí, jen rozptýlí, ale zafunguje… 

Offline tiny_fox
Avatar
97 příspěvků moje polička 09. října 2016 11:43

Přidání dalších ingrediencí ke KH gelu

Zkusím trochu popojet s dalším postupem vylepšování KH gelu - napíšu jak jsem uvažovala při sestavování rozpisu (resp. rozpisů), ale určitě bude vhodné, abyste se zamyslely nad tím, co potřebuje vaše pleť a zkusily si vytvořit svůj vlastní…

už dřív jsem zmínila, že mám denní a noční verzi gelu a to z toho důvodu, že v noční verzi mám namíchané takové ingredience, které pleti dodají maximální hydrataci, regeneraci a zklidnění (tzn. že od noční verze neočekávám žádné „vypínací“ efekty, ale naopak uvolnění)… nemám problematickou pleť, ale pokud je zapotřebí řešit nějaký nedostatek (např. zmírnění produkce kožního mazu, snížení otoků, hojení jizviček,…) přidávala bych odpovídající složky právě do noční verze… denní verze gelu je navržená tak, abych naopak maximalizovala ten viditelný efekt, který zase může být pro každého jiný…

malé odbočení: ve svých výrobcích velmi často používám různé maceráty - olejové maceruju v caprylisu kvůli lepší penetraci (doba macerace cca 1,5 měsíce), hydroglycerinové (vhodné do gelu) maceruju ve směsi demivoda:glycerín v poměru 4:1 (doba macerace cca 10 dnů)… dostanu se tak k velmi nevšedním, běžně nenabízeným a velmi účinným ingrediencím (např. pycnogenol, boswellia, chilli papričky, kofein z guarany, extrakt z gotu koly, z acai, kyselině chlorogenové ze zelené kávy)… to zmiňuju proto, že se tyto látky vyskytují běžně v mých rozpisech občas jako podstatné složky, občas jako tuning…

základní KH gel vytvořím už popsaným postupem (teď naposledy jsem použila 50:50 šťávu z okurky a Aloe Vera gel), přidala KH a konzervant… tento základ jsem rozdělila na polovinu… a teď přijde ta matika!
dál budu popisovat jen postup pro noční variantu - noční gel zvážím a podle ingrediencí, které chci přidat, a podle požadované konečné viskozity se rozhodnu, jestli ten oddělený noční gel bude tvořit 70% výsledného gelu (tj. 30% dodávám v dalších aktivních ingr. a budu mít výsledný gel řidší), nebo bude tvořit jen 80% výsledného gelu (tj. dodávám 20% akt. ingr. a výsledný gel bude hustější)…
základ nočního gelu postavím stranou a do jiné malé misky (nezapomenout desinfekci kosm. lihem!) postavené na setinkové váze přidávám předem připravené a spočítané ingredience… snažím se mít vždy 1-2 ingr. jako hlavní (ale ani ty nedávám v max. doporučené koncentraci), ostatní přidávám v koncentracích lehce pod polovinou doporučené maximální a to z toho důvodu, že pleť si na namíchaný gel časem zvykne a je třeba poměry trochu změnit, popř. nějakou z ingrediencí nahradit jinou…
obvykle tyto ingredience netvoří plných 30% (popř. 20%), proto zbytek do 30% (20%) doplním buď demi vodou nebo květovou vodou a tyto přidané ingr. zas zakápnu konzervantem (většinou 0,6% z 30%, popř. 20%)… rozmíchám a přileju ke KH gelu…

možná to napoprvé vypadá složitě, ale opravdu není… chce to jen mít po ruce kalkulačku denní gel připravuju úplně stejně, jen s jiným rozpisem…

ještě bych chtěla upozornit na to, že viditelné dlouhodobější výsledky péče se na pleti projeví až za 2 - 4 týdny… dřív pokožka opravdu není schopna zareagovat (s výjimkou peelingu, exfoliace, krátkodobého vypnutí např. Calciem 2, nebo v případě alergie na některou složku - prosím opatrně, úplně stejně, jako kdyby vám nesedl koupený krém, tak ani tady neriskujte pokud vám něco nesedne)

malé odbočení: oproti 5-7% akt. ingr. v emulgovaném produktu, pracujete s 20-30% akt. ingr. v gelu… a olejová péče vám nějaké to procento taky přidá…

ups! tento text měl správně předcházet rozpisům na noční gely...

Online RoSa
Avatar
8232 příspěvků moje polička 09. října 2016 12:51
Reakce na tiny_fox:

myslím, že jsme schopné dodat dost jednoduchých i složitějších receptů... ať už emulgovaných krémů a tělové péče nebo gelové a olejové péče... tak třeba by se něco mohlo hodit jako inspirace :-)

a teda, že se o to zajímal, resp. vyráběl mužský, tak to je docela neobvyklé... u mě doma si mužský jen řeknou, jak jim mám namíchat parfemaci a co od produktu chtějí...

Tak jsem teda nafotila tu pozůstalost Vše odtud: www.spinnrad.de

Vůbec tomu nerozumím - dalo by se z toho něco vyrobit?

Chybí něco zásadního?

Offline tiny_fox
Avatar
97 příspěvků moje polička 09. října 2016 13:05
Reakce na RoSa:

ale to je pěkná pozůstalost!  určitě by se dal vyrobit nějaký emulgovaný krém nebo tělové mléko (vidím emulgátory a ko-emulgátory), jsou tam nějaké LZS oleje, Aloe Vera, Panthenol, kyselina hyaluronová, bisabolol (jestli to teda vidím dobře)...

na základě přesnějšího seznamu bych byla schopná připravit nějaký jednoduchý rozpis a postup na něco příjemného byť emulgovaného...

Offline SunEclipse
Avatar
3108 příspěvků moje polička 09. října 2016 13:15

zeptám se trochu OT - a dá se někde takováto na míru připravovaná kosmetika koupit?

Online RoSa
Avatar
8232 příspěvků moje polička 09. října 2016 13:23
Reakce na tiny_fox:

Děkuju! Tak já jdu sepsat nějaký ten seznam...

Lahvičky:

Macadamianußöl, Hamamelis-Wasser, Jojobaöl, Aloe Vera 10fach Konzentrat, mandlovy olej studeny lis, Paraben K, D-Panthenol, Da Zao, Zi Cao, Odex HT, Alpha-Bisabolol, Sanddornöl, Niaouliöl, Nachtkerzenöl Fluid HT, Nachtkerzenöl, Teebaumöl, Meristemextrakt, Vitamin E natürlich (Alpha-Tocopherol), Hyaluron HT (ten je sypky)

Bile plastove kalisky:

Elastinpulver P SP, Eucerinum anhydricum, Confonder, Gelbildner PNC 430, Shea-Butter

Plastove dozy - tekuty obsah:

Glycerin wasserfrei E 422, Fluidlecithin Super

Pytlicky - sypky obsah:

Xanthan, Cetylalkohol (peletky), Harnstoff (Carbamid), Walratersatz, Allantoin, Harnstoff kristallin, Olivenstein Abrasiv, Grüner Tee-Extrakt (hnedy prasek)

TAK, A TO JE ASI VŠE...

Offline tiny_fox
Avatar
97 příspěvků moje polička 09. října 2016 13:35
Reakce na SunEclipse:

to není OT, to sem patří...

pokud mám přehled, tak vyloženě na míru "cokoliv kosmetického" (tj. od pleťové vody, přes krémy, peelingy až po tělová mléka) asi nikdo nenabízí - je to taková malá dirka na trhu a s bratrem jsme chvíli uvažovali, že ji směle zaplníme, ale nikdo z nás není obchodník, takže příležitost je stále volná...

v poslední době jsem sice zaznamenala třeba malou českou značku jagaia, která na webu nabízí: "Pokud jste zde nenašli co jste hledali, mohu Vám vyrobit to po čem toužíte na míru, s vůní jakou máte rádi." ...ale nejsem si jistá, jestli na míru navrhnou opravdu cokoliv...

"