Roja Parfums

07. zaří 2014 13:47
Online wendulka admin
Avatar
16570 příspěvků moje polička 07. zaří 2014 13:47

Roja Dove se narodil v roce 1957 v jihoanglickém Sussexu. Je to nejen známý parfumér, ale širokou veřejností uznávaný odborník a historik na vůně. Svou kariéru započal v roce 1981 u Guerlainu, kde strávil celkem 20 let. V roce 2001 se však rozhodl odejít a věnovat se vlastním vůním. Roku 2001 tak založit RDPR Limited, což o čtyři roky později vyústilo v otevření Roja Dove Haute Parfumerie v 5. patře slavného londýnského obchodního domu Harrods, kde najdete luxusní vůně jako Clive Christian, Grossmith, Tom Ford, Xerjoff nebo Caron (vč. parfémů z fontány) a další.

(http://tedevioletas.files.wordpress.com)

V roce 2007 pak konečně představil svou vlastní řadu vůní. Jmenovala se "The Trilogy" a zahrnovala dámské vůně Enslaved, Unspoken a Scandal, kdy každá z nich reprezentuje danou parfémovou kategorii (orientální, chypre a květinovou) a slavily velký úspěch, takže přibyly další. V roce 2011 tak došlo k přejmenování značky na Roja Parfums.

Aktuálně se jeho vůně člení na dámské a pánské, kolekci čistých parfémů "Extrait", oudovou kolekci "Aoud". Dále je to "Imperial Collection" s luxusními čistými parfémy Diaghilev a letošní novinkou Nüwa. A nesmím zapomenout ani na jeho exkluzivní osobní vůni Roja. Všechny vůně jsou pochopitelně vyráběny jen z těch nejkvalitnějších možných složek. Kromě toho jeho značka nabízí i kolekci vonných svíček.

(www.godubai.com)

A jak jsem již naznačila, Roja se věnuje nejen vlastním vůním, spolupracuje s mnoha osobnostmi a institucemi z parfémového světa, publikuje vlastní knihy, vede odborné přednášky na toto téma po celém světě. V roce 2010 to bylo např. Victoria and Albert Museum v souvislosti s výstavami Diaghilev nebo Zlatý věk ruských baletek. Právě v souvislosti s touto výstavou pak vytvořil stejnojmennou vůni. Vedl zde večerní přednášku na téma Pařížská společnost a parfémy 20. let 20. století. Dále to byla spolupráce s Vědeckým muzeem v Londýně nebo Muzeem užitých umění v Bostonu. Na svém kontě má i řadu význačných ocenění, např. Gordon Whitehead Award, což je cena, udělovaná osobnostem, kteří se mimořádně zasloužili o rozvoj kosmetického průmyslu.

(http://i.telegraph.co.uk)

(zdroj: www.rojadove.com, http://en.wikipedia.org a www.fragrantica.com)

Online wendulka admin
Avatar
16570 příspěvků moje polička 07. zaří 2014 19:45

Enigma pour Homme

Zaznamenala jsem přirovnávání této vůně k Fordově Tobacco Vanille či Tabac Rouge od Phaedonu, tak prosím, rovnou říkám ne, tahle orientálka jde mnohem dál. Začíná nahořkle svěžím bergamotem a neroli. Ostatní květiny jako takové se snad až na letmý závan jasmínu drží zcela v pozadí, i když pravda, je tu ještě otočník. Musím říct, že tohle je snad první vůně, kde konečně poznávám ten mandlový aspekt, o němž jsem zatím dosud jen čítávala.

Ale nesmím zapomenout na to hlavní a to je naprosto delikátní sušený tabák, promíchaný s několika mikroskopickými krystalky zkaramelizovaného hnědého cukru, zlehka posypaný pár zrníčky nasládle pikantního zázvoru (oproti Tabac Rouge je to opravdu minimum). Přidáme k němu pár kapek krémové vanilky, kostičku mléčné čokolády a zalijeme trochou teplého koňaku, kořeněném štiplavým kardamomem.

Ano, možná namítnete, že tabák a vanilka, to je přece Ford. Není. Tady je té vanilky taky mnohem, mnohem méně a je to právě koňak s kardamomem, který ten náznak vanilkové krémovosti téměř celou odpaří a spolu s hřejivou pryskyřičnatou ambrou se tak tento tabák stává nejen "sametově" aromatický, ale především palčivě pikantní. V závěru pak nechybí ani přesně odměřená dávka prašné zemitosti pačuli, která vůni dodá zase o něco tmavší odstín a taky krabička potažená jemně zbroušenou kůží, do níž si tuto parádní tabákovou směs uložíme.

Offline kinoma
Avatar
328 příspěvků moje polička 07. zaří 2014 21:00
Reakce na wendulka:

To zní slibně. Na mně jsou Tobacco Vanille i Tabac Rouge příliš sladké a brzy otravné. Ten sametově aromatický tabák by mě dost zajímal, ale cena není moc nepříznivá.

Online wendulka admin
Avatar
16570 příspěvků moje polička 07. zaří 2014 21:06
Reakce na kinoma:

No je to palba, ale zase je to čistý parfém. Ona se dělá i EDP, která vychází zhruba jako Ibitira, ale od té nemám vzorek a nejsem si jistá, zda by se rozvíjela stejně a co jsem koukala, tak na ALZD ji ani nemají, v Berlíně ji taky hlásí jako vyprodanou. Viděla jsem jí akorát na polské Missale a pak na oficiálních stránkách značky.

Ovšem ještě mám v zásobě jednoho kandidáta, tak uvidím.

A je tedy pravda, že Tabac Rouge je mnohem sladší než Enigma., takže líbit by se ti vážně mohla.

Offline kinoma
Avatar
328 příspěvků moje polička 07. zaří 2014 21:13
Reakce na wendulka:

Aha, ona je to jedna z možností na koupi?  

Online wendulka admin
Avatar
16570 příspěvků moje polička 08. zaří 2014 21:09

Lilac

(http://data2.whicdn.com)

Při pohledu na složení jsem si řekla, kde zapomněli ten šeřík, jenže on tam opravdu je. Netroufám si odhadnout, zda je za něj může samotná kombinace svěže nahořklého bergamotu, se zeleným "ovocným" jasmínem, nezralou broskví, hořkým neroli a trochy téměř nesladkého fialkového pudru nebo je mezi nimi skutečně schovaný jako jedna z dalších složek, ale obklopí vás vůně jiskřivě svěžího, příjemně opojného, ne však bolehlavového šeříku, luxusního květinového mýdla a toho nejjemnějšího pudru.

Nejsou to ovšem jenom květy šeříku, je to celý keř včetně těch jeho zelených lístků a větviček v jarní zahradě. Na jednom z lístečků se třpytí i pár miniaturních kapiček lučního medu. A abychom se zahřáli, zapálíme si nedaleko oheň (dřeva + pryskyřice), z něhož odlétávají jiskry v podobě štiplavého zázvoru, teplé prachové skořice a hřebíčku, které vyvolávají stejně příjemnou palčivou pikantnost jako v případě pánské Enigmy. Zároveň je okolní zeleň a zem v zahradě navlhlá a nechybí ani trs mechu.

Online wendulka admin
Avatar
16570 příspěvků moje polička 02. října 2014 20:16

Amber

Amber je nejnovějším přírůstkem kolekce Extraits. Oficiální stránky ji řadí do kategorie orientálek, osobně bych ale řekla, že v tomto případě si pro nás Roja připravil luxusní gurmánský zažitek s ambrou. Vůně sice začíná nahořklým bergamotem, mátovou svěžestí muškátů, avšak již ledová levandule, obalená krystalky cukru naznačuje přechod směrem k laskominám.

(http://2.bp.blogspot.com)

(http://4.bp.blogspot.com)

Tou největší je čokoláda s kousky kandovaného pomeranče. Tou další je čerstvě namletá káva, promísená s práškovým cukrem. Nechybí ani pražené mandle s lehce připáleným karamelem a kapkou medu (pravděpodobně kombinace kumarinu, benzoinu a dalších složek).

(http://recipeyum.com.au)

Aby nám z toho ovšem nevznikla vyložená gurmánka, přidávají se zemité tóny pačuli, jemně zbroušená kůže a balsamický nasládlý kouř z labdana. A teprve zde přichází na scénu hlavní aktér, kterým není nikdo jiný než hřejivá pryskyřičnatá ambra, doprovázená trochou suchých dřev a špetkou příjemně palčivého koření (podobný tón najdete u tabáku v Enigma pour Homme)..

A pochopitelně jako každý čistý parfém od Roja Dove oplývá jak plnou intenzitou, tak celodenní výdrží. Amber je ideální zahřívací vůní pro nadcházející chladné podzimní a zimní večery a pro mě osobně nová položka na seznamu nejpovedenějších novinek mezi nikovkami v letošním roce.

Online wendulka admin
Avatar
16570 příspěvků moje polička 16. října 2014 22:14

Enslaved (čistý parfém)

Milujete vůně opalovacích krémů? Tak přesně pro vás si Roja Dove nachystal tuto chuťovku. Enslaved totiž stojí a padá na tropicky slunečném, krémovém ylangu s vůní přezrálých banánů. Objevuje se ihned po trpkém bergamotovém úvodu s ostrou levandulí a je doplněný zelenými jasmínovými výhonky.

Nejprve je opepřený květinově pikantním karafiátem, pomalu se však přes něj propracovává do popředí slaďoučký pomerančový květ, který spolu s ylangem vytvoří hustou květinovou směs. Je to přesně typ vůně, co ve vás vyvolá představu, jak ležíte na lehátku na mořské a opékáte se na sluníčku a posrkáváte při tom příměřeně sladký koktejl s paraplíčkem.

Jak ale vůně po několika hodinách postupuje dál, začíná se projevovat i její orientální charakter. Kombinuje lehce drhnoucí vetiver se sametově zelenými tóny mechu, nahořklým marcipánem a palčivou ambrou. Ke konci, kdy už po opalovacím krému nezůstalo ani památky, se pak necháte ukolébat balsamickým kouřem labdana s velejemným pižmovým popraškem, který to celé završí.

Online wendulka admin
Avatar
16570 příspěvků moje polička 27. října 2014 14:17

Unspoken (čistý parfém)

Již po nedávném seznámení se s Antonií (Puredistance) jsem dospěla k závěru, že nejen Francis Kurkdjian umí šikovně pracovat s kombinací jasmín a ylang, no Roja Dove šel v tomhle směru ještě dál. Jeho jasmín je po úvodu, složeném z nahořkle svěžího bergamotu a chladných aldehydů, sice krapet nazelenalý, ale za to překvapivě nesmírně křehoučký a šťavnatý. Rozzáří ho až krémový ylang, jehož tropickou sladkost a hřejivost zdůrazňuje hřebíček se skořicí.

Právě skrze ně ovšem Unspoken narozdíl od Antonie postupně květinovou stránku opouští a spolu s kandovaným zázvorem a trochou vanilky se stává sladce kořenitou a spolu s cedrem a vetiverem i suše dřevitou. Vůni pak na chvilku zahřeje pár kapek teplého vosku. Nakonec jsou to však tóny chypre spolu s kouřem labdana a dalších pryskyřic, které ji uhladí přece jen krásně do sametova. Mezi dámskými vůněmi od Roja Dove je pro mě Unspoken zatím jednoznačným vítězem.

Online wendulka admin
Avatar
16570 příspěvků moje polička 01. listopadu 2014 23:57

Diaghilev

Ach jo, tak dlouho jsem hledala víc chyprovou a méně koženou Jubilation 25 a musím ji zrovna najít v jedné z nejdražších vůní vůbec. Začíná směsí trpkého bergamotu, čerstvě nasekaných zelených bylinek, mýdlového ylangu a zelených jasmínových výhonků. Hned za ní následuje živočišná, lehce zakouřená kůže z již zmíněné Amouage.

To ovšem není nic proti druhé polovině, kdy se dostaví očekávaná inspirace ruským baletem. To se totiž kůže skrze obláček nesladkého pudru, mandlový aspekt otočníku, broskev z Atttrape Coeur a chladivé mechové tóny změní v semišové baletní špičky, které právě tančí po dřevěné divadelní scéně (kombinace příjemně živočišnosti hřebíčku, muškátového oříšku, suchého vetiveru a labdanového kouře). Před nimi se ty z Iris Prima mohou jít opravdu zahrabat.

(http://static.guim.co.uk)

Offline blackviolet
Avatar
3312 příspěvků moje polička 02. listopadu 2014 16:28
Reakce na wendulka:

To vypadá moc dobře.  Našla jsem si cenu  -  a asi nebudu raději zkoušet.

Online wendulka admin
Avatar
16570 příspěvků moje polička 02. listopadu 2014 17:53
Reakce na blackviolet:

No proto to ach jo na začátku. Já bych jí normálně ani zkoušet nechtěla, jenže mi jí dal vyzkoušet Jakub v Ingredients ještě, když uvažoval, že by tam tuhle značku vzal a už jsem se vezla a rozhodla se mučit vzorkem. Vůně je to skvostná, ale cenově je už i pro mě nad rámec toho, co jsem ochotná do parfému investovat. Kdyby byla ve stejné kolekci jako Unspoken nebo Enigma, to by byla jiná.

Na druhou stranu tady tu cenu narozdíl od takové No. 1 for Women (Clive Christian) uznávám jako oprávněnou.

Offline blackviolet
Avatar
3312 příspěvků moje polička 02. listopadu 2014 18:24
Reakce na wendulka:

Ono i v téhle branži musí existovat něco jako Rolls Royce. Věřím, že za ty peníze stojí. Ale nedovedu si představit, kolik by se toho mohlo prodat v Praze.

A stejně je dobře, že někdo ještě dělá tak krásné a kvalitní věci, protože v mainstreamu je toho dobrého čím dál míň.

Online wendulka admin
Avatar
16570 příspěvků moje polička 08. listopadu 2015 22:08

Roja Haute Luxe

Kdyby někdo hledal starou Parfum Sacré ve vintage verzi, tak tady jste správně. Sice tu chybí pepř, místo toho je bergamotovější (dokonce bio!), vůně je trochu méně medová, ale jinak tu je stejný hřebíček, skořice a růže s jasmínem. Rozcházet se začnou až po rozvonění, kdy zůstane jen koření, které doplní pudrová fialka s máslovým kosatcem, vanilkou a tóny chypre.

No ne, že by to nebylo krásné a znovu na tom nebylo poznat mimořádně kvalitní zpracování, zvláště kvituju ten kosatec na úrovni Iris Ganache. Ani tomu nejde upřít nadprůměrná intenzita a mnohem delší výdrž, než o jaké si Parfum Sacré může kdy nechat zdát, ale opravdu bylo nutné v té úvodní fázi při ceně 3250 euro takhle opisovat?

Online wendulka admin
Avatar
16570 příspěvků moje polička 21. prosince 2015 23:30

United Arab Emirates

Složení téhle vůně, která má údajně odrážet čas, který Roja Dove strávil na Blízkém východě, se tváří propracovaně, ale je to s ní mnohem jednodušší, jelikož coby exkluzivka nezapře součást oudové kolekce, do níž patří. Nahořklý medicinální oud, osvěžený bergamotem, se v ní hlásí o slovo ihned po nástřiku.

A netrvá dlouho a ještě zdrsní díky palčivě dřevitému hřebíčku a živočišnému kmínu. Umravní se teprve po rozvonění, kdy se objeví nasládlý růžový pepř s ovocnou růží a sametově zelenými tóny chypre a na kůži zůstane už jen zakouřená kouřová dřevitost s nahrubo opracovanou kůží. Vůně je to sice povedená, má výbornou intenzitu a výdrž, ale v celkovém kontextu a hlavně za tu cenu se mi opět jako v případě Roja Haute Luxe zase až tak originální nezdá.

Online wendulka admin
Avatar
16570 příspěvků moje polička 29. ledna 2016 23:20

Candy Aoud

Je jednou z nejkrásnějších ovocných oudovek, jaké jsem kdy vyzkoušela a to říká někdo, kdo je na tuhle složku zvyklý spíš v klasické kombinaci s růží. Zároveň se tím dostávám k názvu. Ano, v úvodu je ve vůni patrný černý rybíz, respektive bonpar s touto příchutí, ale jednoznačně převažuje ovocný dojem: čerstvě vymačkaná grepová šťáva, máslová hruška, banánové pyré se šťavnatým zeleným jablkem. Podle mě by se tak spíš hodilo Fruity Aoud.

Oud je tu poměrně krotký, až přítulně semišový, jen v první fázi je lehce okořeněný kardamomem a prohřátý kadidlem, avšak už v další fázi jej zjemní pižmo s pudrovým kosatcem a nasládlým santalem. V základu se přidají i sametově zelené tóny chypre, které nakonec přece jen z ovoce vytvoří takové ty pěnové jogurtové bonbónky Katjes. I když jde pochopitelně do prostoru, není nijak úderná a drží pomalu půl dne.

Online wendulka admin
Avatar
16570 příspěvků moje polička 20. dubna 2016 23:29

Lily Extrait

Název sice slibuje lilii, ve skutečnosti se však jedná o daleko bohatší jarní kytici, v níž lilie ani zdaleka nehraje prim. Naopak po trpkém bergamotovém úvodu se svěžím citrónem se vám předvede tropický ylang se zelenými výhonky jasmínu, hřebíčkový karafiát a stejně zelená konvalinka, jakou letos použil Thierry Wasser v guerlainovském Muguetu s tím rozdílem, že u Rojy použili místo gardénie (a výše zmíněných květin) kokosovou tiaré. Teprve za nimi se schovává stydlivá křehce nazelenalá lilie a po rozvonění vytvoří společně s konvalinkou dokonalou svatební kytici v obláčku bílého pižma a s dřevitými podtóny.

Online wendulka admin
Avatar
16570 příspěvků moje polička 02. června 2016 22:54

Fetish

Aniž bych si předem načetla o vůni cokoliv bližšího, tipovala jsem už podle názvu, že by to mohla být kožená chypre, jen trochu odvážnější než Diaghilev. A taky je, ale až později. Bezprostředně po nástřiku osvěží trpkým bergamotem a citrusově nazelenalým petitgrainem s dřevitými podtóny. Už po pár minutách se však začne proměňovat v luxusní květinové mýdlo, zastoupené růží, ylangem, jasmínem a tuberózou.

Není to ale klasické mýdlo, tohle je kořeněné palčivě dřevitým hřebíčkem a teplou skořicí a díky hořkému zelenému galbanu, jenž se přidá v další fázi, nepůsobí vůbec sladce. V základu se potom dostáví i ta očekávaná, přijemně živočišná kůže, která zásluhou šikovně zapracovaných mechových tónů a poprašku bílého pižma působí měkce sametově. Jo, tohle je poctivá chypre, typově připomínající doby velkých vůní jako Miss Dior vintage nebo Parure.

Online wendulka admin
Avatar
16570 příspěvků moje polička 07. července 2016 23:22

Reckless (čistý parfém)

V zahraničních recenzích jsem četla o přirovnávání této vůně k No. 5, Joy nebo Miriam. Na to mi v ní ale k citrusům chybí to nejzásadnější a tím jsou aldehydy. Navíc ani jedna z nich neobsahuje přezrálou mandarinku, kterou po pár minutách vystoupí z citrusů jako nejvýraznější. Až v další fázi pracuje s podobným typem jasmínu, růže a neroli jako Pětka s tím rozdílem, že zde je vůně růže zdůrazněna květinově sladkým muškátem s citrusovým nádechem.

Kromě nich se však do kytice po delším rozvonění přimíchá i ovocná tuberóza s tropickým ylangem a přezrálou broskví, čímž se případnému příbuzenství s Chanelem vzdaluje. No a v medově sladkém benzoinovém základu s teplou skořicí, sladkým růžovým pepřem, vanilkou, bílým pižmem a špetkou santalu a koriandru nemůže být o jakékoliv podobě už vůbec ani řeč.

Online wendulka admin
Avatar
16570 příspěvků moje polička 12. srpna 2016 18:56

 Beguiled

V první fázi s jiskřivými citrusy, moderními lehoučkými aldehydy, růží, jasmínem a ylangem tahle vůně nápadně typově připomíná No. 5 Premiere v trochu luxusnějším provedení. Odklánět se začne až po delším rozvonění, kdy mezi květiny vstoupí přírodní šťavnaté maliny s maliníkovým listím. Další body navíc pak ode mě získává hlavně díky moc pěkně zpracovanému základu, který ji posune směrem k moderní chypre s něžným, sladce pudrovým kosatcem, o němž si u Chanelu můžete nechat leda zdát. Má i lepší intenzitu a výdrž. Možná není až tak propracovaná jako Amber nebo Lilac, které se už stejně přestaly vyrábět, z dosavadní Rojovy bílé řady čistých parfémů se mi ovšem líbí nejvíc.