Voňavý ostrov splněných přání uprostřed Bratislavy

Avatar od Fleur, 8. zaří 2015

V samotném centru Bratislavy, na Hviezdoslavovom námestí, takřka pod vlídným dohledem básníka Pavla Országna Hviezdoslava, který tu v nadživotní velikosti zadumaně shlíží na ruch pěší zóny a historickou budovu opery Slovenského národneho divadla, se objevilo místo, jež by si neměl nechat ujít žádný milovník parfémů. Obchodní pasáž hotelu Radisson SAS Carlton totiž skrývá parfémový ráj: butik 1907, který zde 3. září 2015 slavnostně otevřela Eva Škovranová, zakladatelka značky 1907.

Společnost 1907 má ve znaku zlatou lilii. Její květ má symbolizovat nejen vůni čistoty a nevinnosti, ale především šlechtickou noblesu. Je rovněž spikleneckým pomrknutím k rodinné historii, neboť prarodiče Evy Škovranové pracovali ve službách hraběte Andrássyho. A právě babička, jejíž rok narození 1907 dal značce název, dodávala na hraběcí dvůr toaletní a kosmetické produkty, jež sama vyráběla. Lásku k vůním i podnikavého ducha předala své vnučce, která dnes produkuje vlastní vůně a ve svém butiku prodává niche parfémy z celého světa. Jako jediné z našich končin se jí také podařilo prorazit na zahraniční trh s vůněmi vlastní značky. Obchod 1907 již funguje v Košicích, nyní se značka posunula i do Bratislavy.

...

Tak pojďme nahlédnout

Bratislavský butik je malý a již svým zařízením dává najevo, že se zde k parfémům přistupuje s respektem a láskou. Flakóny jsou s citlivým osvětlením umístěny v policích, které jsou za použití patinovaného rámu stylizované jako obraz, nebo vystaveny v historizujících vitrínách.  Středu místnosti dominuje veliký stůl s květinovou dekorací a rozloženými flakóny, které tak ruší psychologickou bariéru, jež by mohly pro nesmělého návštěvníka představovat zasklené vitríny. Interiér mi koncepcí trošku připomíná pařížský butik Sens Unique, ostatně jeho spoluzakladatelka Renata Faizutdinova se s Evou Škovranovou přátelí a patřila mezi pozvané hosty.

hotel, v němž sídlí butik 1907

Kromě jedenácti toaletních vod 1907, vesměs založených na jedné dominantní složce (například Pine, Cedar, Vanilla, Pepper, Verbena aj.), jsou v bratislavském butiku zastoupeny exkluzivní světové značky, namátkou například Nabucco, Neela Vermeire, Olivier Durbano, Au Pays de la Fleur d´Oranger, Puredistance, Jul et Mad a Ramón Monegal. A majitelé posledních tří jmenovaných značek rovněž podpořili otevření butiku osobní účastí a prezentací svých parfémů. Nečekaně se mi dostalo úžasného zážitku: vidět vůně aranžované jejich tvůrci (či alespoň duchovními otci) a mít možnost sdílet s nimi při testování vůní své dojmy.

slavnostní otevření butiku: druhá zprava Eva Škovranová, Jan Ewoud Vos, Julien a Madaline Blanchardovi, Ramón Monegal

Charismatický Jan Ewoud Vos, zakladatel Puredistance, rozestavěl své vůně na šachovnici jako rozehrávku šachové partie, vůni Puredistance M obklopil bondovskými rekvizitami a White nechal v mondénním sousedství karet a pánského motýlka, k nimž v průběhu večera přiložil i sklenku od sektu. Připomněl své rodinné kořeny, které ho předurčily k jeho profesi. Překvapivě mezi jeho předky nebyl žádný parfumér, ani lékárník či alespoň lazebník.  Jeden dědeček se živil výrobou svíček, druhý byl knězem, maminka učitelkou baletu a otec obchodním cestujícím, nabízejícím sušené mléko. Jan Ewoud Vos spatřuje ve svém povolání určitou analogii: i on se snaží parfémy udělat radost, vnést světlo do života, předat nějakou dobrou zprávu, a přitom sám cestuje a poznává nové kultury jako kdysi jeho otec.

Puredistance

Sympatická dvojice manželů Juliena a Madaline Blanchardových, kteří si svůj sen splnili založením značky Jul et Mad, vypadá ve skutečnosti ještě lépe než na fotografii. Madaline mi přislíbila rozhovor, který začínám připravovat. Své dvě kolekce vůní představili v atmosféře benátského karnevalu, vztahující se k vůni Amour de Palazzo: zlaté třpytky, karnevalové masky, vějíře a paví pera.


Jul et Mad

Ramón Monegal neúnavně vysvětloval svůj přístup k vůním a jejich tvorbě. S jižanským temperamentem hájil názor, s nímž jsem nemohla souhlasit, a to, že ani niche parfémy (s výjimkou personalizovaných kompozicí na míru jedinému zákazníkovi) nepovažuje za umění, neboť jim schází jedinečnost originálu a autor je navíc při jejich tvorbě svázán řadou omezení. Monegal patří k těm parfumérům, kteří dohlížejí na celý proces vzniku nového parfému od samotné vůně až po její flakón. Proniknul i na pole literatury. Jeho román La Perfumista o architektce, jež opustí slibně rozvinutou kariéru a vydá se do Grasse, aby se stala parfumérkou, jsem zatím našla pouze ve španělštině. Škoda, mohla to být zajímavá inspirace! Alespoň jsem při loučení s Evou Škovranovou nezapomněla připojit, že pokud by chtěla se svými butiky 1907 expandovat za řeku Moravu, nadšeně se jí hlásím v Brně jako první zaměstnanec.

Ramón Monegal


Butik v Bratislavě je příjemným místem, které se neorientuje na snoby či movité turisty, ale na milovníky vůní. Cena prodávaných parfémů je stejná, za jakou je lze nakoupit v internetových buticích samotných značek. Na parfémové mapě tak přibylo další místo, kde si můžeme plnit naše voňavá přání. Za pozvání na slavnostní otevření butiku děkuji Evě Škovranové a MirkaU, která mi ho zprostředkovala.

Diskuze:
Ramón Monegal (Značky)
1907 (Značky)
Jul & Mad (Značky)
Komentáře k článku (13)
Chantal
Chantal (22.9.2015 )

Díky za krásný článek, Fleur, musel to být výjimečný zážitek a mnohé z nás jsi určitě nalákala k návštěvě butiku! :-)

Tassia
Tassia (11.9.2015 )

Krásne napísané. Číta sa to ľahko, potecha pre dušu. Ja mám za rohom v Košiciach parfumériu a ešte som tam nebola!!

Hoolinkah
Hoolinkah (10.9.2015 )

K tomu Monegalovu názoru, že to není umění...tam by se dalo argumentovat, že je to tedy "užité umění" :D U většiny takových oborů schází ta "jedinečnost originálu" a těch omezení je taky kolikrát tolik, že člověk jen skřípe zubama. Přesto se pořád jedná u tvůrčí činnost.

cinkja
cinkja (09.9.2015 )

Nádhera! Butik, nabízené značky a hlavně tvoje čeština, to je radost číst.

barbucha
barbucha (09.9.2015 )

Zajímavý... a krásně napsáno!!! Konečně ses odhodlala - čtenář se kochá... jenom ta laťka teď bude nastavená příliš vysoko, obávám se :-)

Myskamauska
Myskamauska (09.9.2015 )

Super článek Fleur, tleskám a děkuji.

MirkaU
MirkaU (09.9.2015 )

A tady je článek o tom, jak probíhal celý den:
https://parfumerka.wordpress.com/2015/09/08/1907-slavnostni-otevreni-noveho-butiku-v-bratislave-aneb-jak-jsem-se-orosila/

Fleur
Fleur (09.9.2015 )

Návštěvu vřele doporučuji. Mrzelo mě, že nemám více rukou na zkoušení (a nějaký náhradní nos na prostřídání by se také hodil), protože vyzkoušet všechno najednou se prostě nedalo.

Ayuri
Ayuri (09.9.2015 )

Vďaka za super článok! Pri najbližšej ceste do Bratislavy tam zájdem.

domenica
domenica (09.9.2015 )

Už ten úvod! Moc příjemně se to čte. A Eva a Madaline jsou krásné ženy.

Avatar
(08.9.2015 )

Vynikajúce! A majú Nabucco. Keď mi to v piatok vyjde, pôjdem sa pozrieť.

wendulka
wendulka (08.9.2015 )

Ta Sense Unique mě při pohledu na úvodní fotku taky napadla, ještě než jsem začala číst.
Pokud jde o aranžmá, Puredistance a Jul et Mad nemají chybu (na ten rozhovor s Madaline těším jak na Vánoce :) ). A setkání s Ramónem Monegalem ti opravdu závidím nehledě na jeho názor o niche parfémech, s nímž taky nemůžu souhlasit.
Já se budu muset do té Bratislavy snad vypravit, ale s tou případnou expanzí za řeku Moravu, to je dobrý návrh :) .
No a vůbec moc krásná reportáž! Díky za ni.

Miru
Miru (08.9.2015 )

...bravo.!
Fleur, piš, prosím, víc.!