Dobře užívati parfumů je rafinované umění

Avatar od Fleur, 31. května 2020

Ano, milé dámy a pánové, netřeba se obávati podezření z fintivosti a marnivosti, neboť ve dvacátých a třicátých letech 20. století je nám konečně přiznáno právo na parfém nejen jako na nezbytný doplněk běžné každodenní toalety, ale i jako na specifický druh umělecké tvorby.

Některé nové komposice francouzských parfumů jsou jako báseň, jež čeká na svého recitátora, jako hudební skladba, jež nejlépe vynikne jen na tom nástroji, pro nějž byla komponována, píše Máša Broftová v článku Poesie parfumů, zveřejněném roku 1935 v časopise Pestrý týden.

Herečka Zita Kabátová v memoárech Moje první republika (2007) uvádí: Už v dobách mého mládí byly vyhlášené francouzské parfémy. Existovaly také české, zejména květinové, prodávaly se ve flakónech, nebo si člověk mohl nádobu na ně přinést a koupit si rozlévaný. K mání byly zejména v salónech paní Lavecké, která byla v tomto oboru věhlasná.

České ženy měly k dispozici tuzemskou produkci, která sestávala většinou z kolínských vod lokálních producentů a prodejců, ale také širokou nabídku zahraničních vůní. Podle reklamy z roku 1893 na pražské voňavkářství Josefa Kammela, který doporučoval svůj hojně zásobený sklad voňavkářských zvláštností, bychom obdobným portfoliem nepohrdli ani dnes, neboť v něm byly zastoupeny značky jako Ed. Pinaud, Roger et Gallet, Dorin, L. T. Piver, Violet, Houbigant, Lubin, Guerlain, L. Legrand, Delletrez, Yardley a další.

Mezi domácí stálice patřila značka kosmetiky Elida, kterou vyráběl Georg Schicht v Ústí nad Labem. Prvním výrobkem v řadě Elida bylo luxusní mýdlo, později se rozrostla o další přípravky včetně kolínské vody.

Zejména po první světové válce se u nás hojně prodávaly i parfémy a kosmetika značky Scherk. U jejího zrodu stála Alice Scherk. Její strýc, dr. Moritz Albersheim, založil roku 1892 ve Frankfurtu nad Mohanem společnost vyrábějící kosmetiku a parfémy.  Alice se provdala za jeho bývalého zaměstnance, Ludwiga Scherka, a společně s ním v roce 1911 zřídila v Berlíně filiálku strýcova podniku, která posléze přerostla ve vlastní značku s vlastními produkty Scherk. Smutnou tečku za podnikatelskými úspěchy učinila arizace v roce 1938, po roce 1945 se rodinné firmy ujal syn Fritz, který válku přežil.

Synonymem luxusu však byly především parfémy francouzské provenience. Nesignovaný článek Promenáda v Monte-Carlo, publikovaný v časopise Salon z roku 1924, přináší reportáž o tom, jaké parfémy se používají v proslulém středisku mondénní zábavy a kasin, ale také tipy „komisionáře oboru voňavkářského“, pana Fesoi. Národnost voňavých návštěvnic Monte Carla byla podle něj identifikovatelná ještě dříve, než stačily promluvit:

Elegantní dámy francouzské provází obdivuhodná, snivě krásná vůně L´Heure Bleue- Guerlain, anebo těžká, podmaňující vůně Mitsouko-Guerlain. Že známá továrna Coty nezůstává za ostatními pozadu, poznáme hned podle jemné vůně její Emeraude, které mnoho francouzských dam s velkou oblibou používá. Dámy z Anglie a severního Německa přinášejí osvěžující vůni Old English Lavender Water Atkinson a zejména při ranní promenádě velmi příjemně působí osvěžující vůně Fougère royale Houbigant, náderné komposice toiletní vody, parfumu a mýdla. Starší dámy, které navštěvují Monte-Carlo, jednak ze starého zvyku a jednak jako garde svých dcer, nemohou se odloučiti od útlé směsi vůně květin Quelques fleurs Houbigant. Páni používají nejraději Eau de Cologne neb Lavenderwater a sportovci dávají přednost Peau d´Espagne, typickému pánskému parfumu.

Parfémy se stávají předmětem hlubšího zájmu publicistů a na stránkách společenských magazínů se objevují i první recenze vůní, byť stále poplatné reklamním sloganům a stereotypům. Máša Broftová, zmíněná v úvodu, působila jako publicistka, literární kritička a příležitostná překladatelka (roku 1926 přeložila román L. M. Alcottové Staromódní dívka). V roce 1927 složila na Univerzitě Karlově rigorózní zkoušku z dějin moderních literatur a slovanské filologie, jak je však zjevné z jejích publicistických aktivit, vedle literatury jí byl blízký i svět parfémů. Následující reflexe asi zdejší čtenářky a čtenáře, uvyklé poetickým, narativním či břitce vtipným recenzím na Parfumánii, příliš neoslní, nicméně vnímejme je jako dobové svědectví o tom, jak mnohé z vůní, které nosíme a milujeme dodnes, působily na třiatřicetiletou ženu před 85 lety.

Numéro 5 od Chanela: Král parfumů? Snad! Teplý, lichotivý a luxusní. Nehodí se pro mladé dívky ani pro muže.

Nuit de Noël od Carona: Přeslazený a velmi kořenatý parfum. Tak hutná vůně, že máte dojem, že by se dala krájet nožem. Připomíná dávný Orient, život v harémech, atmosféru exotických květin, ovoce a koření.

Je reviens domu Worth: Vůně květů i ovoce. Vůně obrovských hrušek a broskví. Vůně, při níž se sbíhají sliny. Vůně květů z Epikurovy zahrady. Parfum plně rozvité ženy.

Jicky od Guerlaina: Skvělý nápad! Sladká a chladná, diskretní a trvalá vůně. Pro muže i pro ženu, pro brunetu i pro blondýnku. Uráží jen na vulgárních typech.  Je to levandule a zase ne. Vůně, kterou miluji. Což ovšem nemusí být referencí.

Heure Bleue od Guerlaina: Sladká, rafinovaná a zvláštní vůně. Pro plavé i tmavovlásky, duchaplné a příjemně afektované. Nikdy to nebude parfum sufražetky.

Bois des Iles domu Chanel: Vůně dobrodružství, mahagon, cedry, aloe, santalové a růžové dřevo. Přepychový, přitažlivý parfum.

Rumeur domu Lanvin: Vůně džungle, směs jemných esencí květů a ovoce, jaké rostou v teplých krajích, smíšené s kosatci a jasmíny našich letních večerů. Aromata orientálních pryskyřic a drahých dřev dodávají ji nevyslovitelné příchuti. Hodí se k mladým sportovním děvčatům s raketou pod paží právě tak, jako k přepychovým ženám v norkovém kožichu. Je to pružný parfum, dovede se přizpůsobit okolnostem a vždy jiná jeho částka vynikne jednou na bílé kůži plavé krásky, po druhé dodá osobitosti drobné černé a živé ženě, nebo se spojí s kožišinou ve vůni dravého zvířete.

Mitsouko od Guerlaina: Tak trochu chypre a zase ne, skvěle vyniká na brunetkách. Je delikátní i brutální, parfum, který má svoji rasu; musíte při něm myslit na dokonalého muže předposlední generace, jenž by zároveň rozuměl dnešnímu umění i vědě; velmi uhlazený, odvážný, vyjadřující se dokonale a trochu květnatě. Je to parfum intimity čtyř stěn, k odvážné konversaci při ztlumených světlech v budoiru, v jehož středu je obrovský divan.

Máša Broftová dále sympaticky hlásá, že je nutno stále zkoušet a vybrat si pro sebe několik druhů; jediný parfum pro celý život a pro všechny příležitosti, jak bývalo heslem dámy z dob našich babiček, není již v módě. A aby nebylo pochyb o legitimitě takového parfémového průzkumnictví, dodává:

Dobře užívati parfumů je rafinované umění, jež ovládají jen některé ženy velkého světa, nebo delikátní, nesmírně citlivé lidé, kteří dovedou vystihnouti náladu roční doby, chvíle, příležitosti a dovedou sladiti vůni harmonicky se svojí osobností a speciálním pachem své pokožky.

Myslím, že by si na našem fóru zasloužila čestné členství…

 

Komentáře k článku (17)
rozarka
rozarka (17.7.2020 )

@Renusatko :)) Věřím,že tehdy si uměly dámy (i pánové) užít luxusních parfémů a recenze jsou i přes své stáří super !

prďola
prďola (08.6.2020 )

Skvělé pokračování předchozího textu! Výlety ke kořenům se četly moc dobře :-)

Fleur
Fleur (02.6.2020 )

Děkuji všem za milá slova!

Značka Scherk vyráběla vlastní parfémy, v roce 1910 uvedli na trh jejich veliký hit - orientální vůni Mystikum, pak následovala řada dalších.

teena-s
teena-s (02.6.2020 )

Super článek ,díky za něj .Worth je reviens by mě děsně zajímala 8)

Renusatko
Renusatko (02.6.2020 )

Zajímavé čtení. Máša by byla určitě i dnes platnou členkou Parfumánie a určitě by koukala kolik žen s ní dnes souhlasí.

slniecko
slniecko (02.6.2020 )

To je úúúžasný článok!!! Ten flakón s nálepkou Sherk...vie sa, či oni vyrábali aj vlastné parfémy resp. dávali si vyrábať, alebo prelievali francúzske?

Mirka
Mirka (02.6.2020 )

Moc pěkné, tak ráda čtu Tvé články!

euridike
euridike (02.6.2020 )

Ani neumím říct, jak moc mě Tvůj článek potěšil, je báječný, díky...

černá káva
černá káva (01.6.2020 )

Příjemné chvíle s Tebou a Mášou při šálku kávy.

Ignis
Ignis (01.6.2020 )

Máša je dobrá. Zajímavý pohled v čase.

Fleur
Fleur (01.6.2020 )

Snažila jsem se vypátrat, co se s Mášou stalo poté, ale jediná stopa je z exulantského literárního časopisu z 60. let 20. století, to už měla bydliště v Římě, takže předpokládám, že jasnozřivě utekla před komunisty, kteří by jí ty "parfumy" náležitě spočítali.

barbucha
barbucha (01.6.2020 )

Co by asi Máša říkala dneska... A pobavilo mě, k jakým představám ji dovedla Mitsouko - zajímavá myšlénka, to bych do Mitsouko nikdy neřekla :-))

Luna
Luna (01.6.2020 )

Děkuji za příjemně strávené chvíle s Mášou.

alibi
alibi (01.6.2020 )

Hlasuji za čestné členství Máši Broftové :)

clothilde
clothilde (01.6.2020 )

"jediný parfum pro celý život a pro všechny příležitosti, jak bývalo heslem dámy z dob našich babiček, není již v módě."

To si budu říkat při každém přírustku do sbírky ...

Díky moc a paní Máša Broftová by na místním fóru byla velkým přínosem

blackviolet
blackviolet (31.5.2020 )

Skvělé! Už jsem se na to moc těšila. Máša Broftová je mi čím dál sympatičtější. Jediný parfum pro celý život není již v módě.

Dalia
Dalia (31.5.2020 )

Děkuji za tento článek, přečetla jsem jej se zaujetím.