U vzniku značky Lubin stál Pierre-Francois Lubin (1774–1853). Učedníkem se stal již v 10 letech u rodiny Tombarelli, která přišla z Florencie do Grasse v 16. století. Roku 1790 byl jeho učitelem Jean-Louis Fargeon, jenž vytvářel parfémy pro královský dvůr. Lubin začal své vlastní parfémy vyrábět až na konci 18. století. V roce 1798 otevřel vlastní butik „Au Bouquet de roses“ – název spiklenecky narážel na královnu Marii Antoinettu, kterou Lubin obdivoval. Brzy se stal velmi oblíbeným: Paříž chtěla rychle zapomenout na revoluci, zrodili se dandyové, pro které byl parfém nezbytnou součástí jejích „l´art de vivre“. Když se v roce 1815 Bourbonové vrátili na trůn, Lubin jako následovník Fargeona se stal dodavatelem parfémů nejen pro francouzský, ale také pro anglický dvůr a pro ruského cara.
V roce 1844 převzal vedení podniku Félix-André Prot, kterého si Lubin vybral jako spolupracovníka a následovníka (neparfémová vsuvka – Prot byl synem veterána napoleonských válek, který se zúčastnil bitvy u Slavkova a byl za statečnost v boji vyznamenán). Prot vybudoval v roce 1867 jednu z prvních evropských továren na výrobu parfémů v Cannes. Byl to moderní provoz, kde vůbec poprvé parní stroje zpracovávaly vonné esence a lisovaly olej.
Po jeho smrti roku 1885 převzal žezlo syn Paul Prot, který byl nazýván „kosmopolitním vizionářem“. Studoval v cizině, mluvil německy a anglicky, inspiroval se zahraničními podnikatelskými podněty. S jeho působením je spjat největší ekonomický rozvoj firmy.
Následně firmě kralovali synové Paula Prota: Marcel Prot a Pierre Prot. Marcel se věnoval spíše obchodním záležitostem, zatímco Pierre se podílel přímo na tvorbě parfémů (Douce France, Eva, Kismet, Magda). Flakóny vytvářeli Julien Viard a Maurice Dépinoix. Skoro každý rok vznikal nový parfém: Jasmin d´Espagne (1922), Amaryllis (1923), Ocean Bleu (1925)…
I po druhé světové válce zůstala firma pod vedením rodiny Protů. Pierre Prot zemřel v roce 1949, Marcel v roce 1964, značku řídili jejich synové André a Paul Protovi. Firma však nedokázala konkurovat rychle se rozvíjejícím módním značkám (Dior, Rochas, Chanel), postupně rozprodávala své výrobní provozy a nakonec střídala nadnárodní vlastníky (Sanofi, Muelhens, Wella).
V 90. letech hrozil značce zánik. Tehdy Wella přistoupila na návrh skupiny, kterou vedl Gilles Thévenin (někdejší kreativní ředitel Guerlainu) a jejímiž členy byli i dva synové Paula Prota Laurent a Fréderic Prot. Dohodli se na odkoupení značky pro její záchranu a první nová vůně značky Lubin se objevila v polovině prvního desetiletí 21. století (nalezla jsem údaj, že vůně byla představena v říjnu 2005, ale také rok uvedení až 2007): Idole (flakón Serge Mansau, vůně Olivia Giacobetti). Je to v pořadí 466. parfém značky Lubin!
/zpracováno podle: De Feydeau, Elizabeth. Les Parfums. Paris: Robert Laffont, 2011./
V současnosti má Lubin malý butik nedaleko od kostela Saint-Sulpice v Paříži. Ve skromné výloze o velikosti okna jsou vystaveny historické flakóny i obaly od pudřenek a mýdel. Podle sdělení zaměstnance butiku plánuje firma do budoucna také výrobu a prodej tělové kosmetiky k parfémům tak, jak tomu bylo dříve.