Le Jardin Retrouvé

04. srpna 2022 15:00
Offline Fleur blogger
Avatar
6070 příspěvků moje polička 04. srpna 2022 15:00

Znovuobjevená zahrada Le Jardin Retrouvé je de facto jednou z nejstarších francouzských niche značek, neboť vznikla již v roce 1975. Za touto iniciativou stál Yuri Gutsatz (1914-2005), ruský emigrant, který již od 30. let spolupracoval s řadou významných francouzských parfémářských domů. V 70. letech, kdy apel na ekologická témata nebyl v západní Evropě ještě tak žhavý, už vizionářsky volil kvalitní a k přírodě šetrné ingredience a investoval více do samotné tvůrčí práce než do reklamy. 

Yuri Gutsatz je autorem všech původních vůní značky, jeho posledním počinem byla Cuir de Russie z roku 1987. Současná kolekce je výsledkem znovuoživení značky v roce 2016 a citlivé rekonstrukce Gutsatzových původních receptur.

Parfémářův syn Michel Gutsatz ovšem neměl jen ambice vzkřísit rodinný podnik: chtěl produkovat čistě přírodní parfémy v takové podobě, aby přinášely potěšení, uspokojovaly estetické potřeby od samotné vůně až po flakón, ovšem zároveň byly ohleduplné k životnímu prostředí. Značka se tak pyšní národními i mezinárodními certifikáty, které dokládají její zodpovědný ekologický přístup (93% složek v bio kvalitě, bio alkohol, plnitelné flakóny a znovuvyužitelné veškeré obaly - např. od vonných svíček atd.).

Všechny vůně jsou inspirovány atmosférou konkrétního místa, nabízejí tak "zahrady" z celého světa v doslovném i přeneseném významu. 

Společným jmenovatelem vůní, které jsem měla možnost zkoušet, je určitá jemnost, svěžest, žádná z nich nevytvoří kolem nositele průrazný oblak, ale jenom tak elegantně a nenápadně sálá.

Offline Fleur blogger
Avatar
6070 příspěvků moje polička 04. srpna 2022 15:10

Eau des délices

Inspirací pro tuto vůni je Zahrada rozkoší Hieronyma Bosche, ovšem to je velmi zavádějící. Nejde totiž o smyslné a dráždivé výjevy na obraze, ale o bleskové osvěžení v Museo del Prado, kdy v horkém odpoledni pročísne vzduch rozbitá sklenice s citronádou.

A to je vše. Jiskřivá kolínská voda s citrusy, snítkou levandule, typicky lihovým ocáskem připomínajícím vodu po holení, pichlavou větvičkou cypřiše. Název vůně mi asociuje něco úplně jiného, tohle bych pojmenovala spíše Eau pétillante.

Offline Fleur blogger
Avatar
6070 příspěvků moje polička 04. srpna 2022 15:23

Citron Boboli

Florencie, Giardino di Boboli, mramorové sochy a staré chladírny. Na první nádech je to citrónová poleva z čerstvě vymačkané šťávy a prosátého moučkového cukru na sněhobílém piškotu. Ten se po chvíli rozdrobí, citrusy zhořknou, jejich šťáva začne kyselostí stahovat koutky rtů, kůra zezelená... 

No jasně, tohle je nádech proti proudu času, na konci vůně bude jen útlý kmínek citroníku v kdovíjakém století...

Offline Fleur blogger
Avatar
6070 příspěvků moje polička 04. srpna 2022 15:33

Verveine d´Été

Letní verbena má evokovat Letnij sad v Petrohradu, vybudovaný podle versaillského vzoru carem Petrem Velikým se spoustou soch, fontán a dalších vodních prvků.

Léto se hlásí zemitou verbenou, která nepatrně škrábe, jako kdyby její lístky byly pokryty chloupky, a svěžími cypřišovými jehličkami. Mezi bylinnými tóny a trávou v hlíně vysušené na troud se občas zaleskne kapka pryskyřice jako jantarový šperk. 

Offline Fleur blogger
Avatar
6070 příspěvků moje polička 04. srpna 2022 15:58

Mousse Arashiyama

Japonská inspirace: Kjóto, lesy Arashiyama.

Kroky po suchém listí a jehličí, které praská pod nohama. Slaná vůně kadidla provází pocit touhy ztratit se v tomhle lese prozářeném sluncem. Pak se ovšem štíhlé stromy rozestoupí a objeví se vodní plocha, na jejímž dně se plazí dlouhé zelené řasy jako rozcuchané vlasy předpotopní bytosti, která tu ve spánku vrostla do dna. Jód, calone, nasládlá vůně přezrálých fíků a meditační procházka je u konce, teď už to bude jen úprk zpátky, pryč od ozonické směsi se zelení. A už je jedno, že zpáteční cesta je suchá, vyšperkovaná kořením a důvěrně známou, zklidňující vůní kadidla, protože vím, že tam uprostřed lesa čeká jako obrovské vypoulené žabí oko ta vodní hladina.

Styčné body bych viděla s Copal Azur (slané kadidlo), ovšem zde je kadidlo v podstatně jemnější podobě. A mrzí mě ten střed, protože jinak to pro mě byla jedna z nejzajímavějších vůní značky. 

Offline Fleur blogger
Avatar
6070 příspěvků moje polička 04. srpna 2022 16:07

Tubéreuse Trianon

Inspirace francouzskými zahradami ve Versailles je zjevná již z názvu vůně, k jejíž marketingové prezentaci je připojena evokace podvečera s korzujícími dvořany, v nichž pohled i závan vůně probudí utajované vášně.

Jde o mimořádně otravnou tuberózu, vyloženě jedovatou, chemicky máslovou. Její stonek je nasáklý vodou z jezera s ropnou skvrnou a květ vydrží vonět úporně dlouho v nezměněné podobě, dokud mu mírně neochabne žvýkačkové svalstvo a nemusí ho podepřít berličky z ylang-ylangu.

Námitka podjatosti!

Ano, přiznávám, tuberóza patří k mým nejneoblíbenějším parfémářským ingrediencím.

Offline Fleur blogger
Avatar
6070 příspěvků moje polička 04. srpna 2022 16:17

Oriental Sans Souci

Orient po evropsku, zahrada u paláce Sans Souci, Potsdam, Německo.

Mušelínově jemný sladký závoj z vanilkového cukru se zvedá spolu s oblakem kořeněného prachu proti kotouči medově ambrového slunce. Jemné a čisté, ale intenzivní.

Offline Fleur blogger
Avatar
6070 příspěvků moje polička 04. srpna 2022 16:40

Sandalwood Sacré

Posvátný les v Indii.

Kde se v něm vzalo tuhé mýdlo s citrusy a koriandrem? Pomerančový květ naškrobený pryskyřicí voní i přes průsvitně zlatavý povlak, ale schází mu vřelost, i on je vydrhnutý tím mýdlem, které za sebou nechává stopu staré kolínské.

Zde jsem byla (stejně jako u Eau des Délices) překvapena tím, jak se výchozí inspirace rozchází s realizací. Scházela mi tu typická santalová oblost a mléčnost.

Offline Fleur blogger
Avatar
6070 příspěvků moje polička 04. srpna 2022 16:53

Rose Trocadéro

Trocadéro, Paříž.

Nezvykle zelená růže, nakyslá, rybízově trpká a pikantní, pichlavá, s citrusovými mydlinkami, šampaňským (ale jde o skutečně pravé šampaňské, které je tak suché, až se jazyk přilepí na patro a trne v perličkové lázni praskajících bublinek). Tahle vůně se dá nosit snad jen na jehlových podpatcích, aby se nenarušila její elegantní nabroušenost.

Určitou podobnost cítím v Tea Rose, která je ovšem více zaoblenější.

Offline Fleur blogger
Avatar
6070 příspěvků moje polička 04. srpna 2022 17:16

Jasmin Majorelle

Inspirací pro tuto vůni je botanická zahrada Jardin Majorelle v Marrakéši. Založil ji francouzský impresionistický malíř Jacques Majorelle v roce 1931 a o třicet let později, po jeho smrti, začala zahrada smutně pustnout. Toto místo si však oblíbili Yves Saint Laurent a Pierre Bergé, kteří zahradu roku 1980 odkoupili a vdechli jí nový život; někdejší malířský ateliér je dnes proměněn v muzeum berberského umění a je zde i expozice modelů z dílny YSL.

Vůně je velmi jemná a něžná, žádné extravagantní výboje, jasmínové volánky na jednoduchém rozevlátém střihu z kosatcově hebkého hedvábí, přizdobené několika citrusovými perličkami. Umírněně svěží, distingovaná, jen tak přešlapuje na špičkách, aby nerušila.

Offline Fleur blogger
Avatar
6070 příspěvků moje polička 04. srpna 2022 17:24

Bois Tabac Virginia

Arboretum ve Virginii.

Intenzivní počáteční vjem zahrnuje rumem nasáklý tabák balený v kůži, ale temné odstíny se nečekaně rychle pročistí a projasní, jako když se oblohou rychle přežene černý oblak a uvolní místo zapadajícímu slunci. V jeho stále ještě teplých paprscích voní intenzivně levandule, citrusy a kafr. 

Co mi to připomíná? Aha, naprosto nepoeticky, ale ze života: vůně nové kabelky z lakované kůže, nošené v rozpálených ulicích, kde se roztéká asfaltový chodník.

Offline Fleur blogger
Avatar
6070 příspěvků moje polička 04. srpna 2022 17:33

Cuir de Russie

Poslední výtvor parfémáře Y. Gutsatze, inspirace Ďagilevovým baletním souborem...

Ruskou kůži si spojuji spíše s průrazností korespondující s naleštěnými holínkami ruských důstojníků carské armády, takže tohle bylo veliké překvapení. 

Delikátní, jemná, svěží, měkká, ohebná... je to kůže, nebo květina? Fialkový pudr, citrusové mydlinky, elegantní ylang-ylang a úplně vzadu, až za skořicovým prachem, naprosto nenápadný semiš jako zklidňující mazlivá oáza uprostřed neokázalého olfaktorického luxusu. Opona!