Ambre Céruléen
Chiricova Apoteóza něžné ambry.
Vetiver prolétne kolem a pak znehybní. Santal se pohupuje v jeho závanu, až se nakonec utiší a usne. Santal vždycky usíná sladce. Láká tonku. Ta ale nikdy nechodí sama. Tentokrát s sebou bere skořici. A zase všechno znehybní. Na znepokojivě rozlehlém prostoru jen několik málo živoucích předmětů – odštěpek santalu, fazolka, špalíček skořice. V obraze chybí už něco malého, šedého. Papírově křehká ambra. Potichu šeptá Chi-ri-co-chi-ri-co. Jaká sladká kompozice! Chci vstoupit do obrazu. Vím, co přijde. Nastává metafyzická sezóna krásy.
Sucre d'Ebène
Tohle je černý dřevo s hnědým cukrem. Oproti takové Praline de Santal naprostý nebe a dudy. Jo udělat dřevitou gurmánku tak, aby byla zajímavá a člověk se jí hned nepřežral, to neni jen tak.
Výdrž i intenzita uchvacující, přesně tak, jak to od nikovky očekávám a vyžaduju. Na samotnym čichovym vjemu moc neni o čem, první věta platí beze zbytku, ovšem s tím, že v prvních hodinách dominuje hnědej cukr, potom dřevo a nakonec se vyloupne úplně krystalickej styrax, kterej dosud hrál druhý housle. Jásám. Jásám, protože jsem myslela, že Un Bois Vanille zůstane ve svý kategorii navždy osamocena. Je čas pohlídnout pravdě do očí, dny Angelu a Addictu jsou sečteny. Sofistikovanej minimalismus vítězí.
Vohina
Začíná to slibně: medem slazenej Naiviris pod rozkvetlou levandulí. Pak se objeví broskev a moje nadšení opadá, protože se obávám sešupu do Petite Chérie. Naštěstí to v kombinaci s levandulí a medem vydá jen na rozkvetlou broskvoň a můžu se radovat dál. Nějakej ten jetel a vojtěška tomu nemůžou ublížit. Intenzivně vzpomínám na sečení otavy u dědy na zahradě a je mi lehce. Vohina je u mě odteď zapsaná jako povznášející luční vůně dětskejch vzpomínek na líný odpoledne v trávě.
Naïviris
S Naïvirisem se Guillaume pekelně vyřádil. Kdybych to chtěla zkrátit, napsala bych Poudre de Riz mínus cukrátka plus Impossible Iris s kyselou malinou. Ale že to zkrátit nechci, vyjevím svoje dojmy v celý epický šíři. Je to takhle: Naïviris je všechno, jen ne další kosatcová pudrovka. Co se mě týká, žádnej kosatec tam neni. Je tam dřevěnej pudr, jsou tam nezralý maliny, odkvetlá champaca a rtěnkový fialky. Neříkám, že to dojem kosatce budit nemůže. Nechci si ho ale zarytě domejšlet, protože mi nijak nechybí. Tohle spojení dřeva, pudru, kyselosti, lehký živočišnosti a mírně mastný uhlazenosti je maximálně přitažlivý, zajímavý, působivý, provokativní, něžný… A naivní? Ani náhodou!