Dominique Ropion

11. srpna 2015 12:15
Online wendulka admin
Avatar
16570 příspěvků moje polička 11. srpna 2015 12:15

Nepatří k lidem, kteří rádi vzdělují příliš mnoho informací ze svého osobního života, ale to podle mě vůbec nevadí, protože za perfekcionistu a jednoho z mých nejoblíbenějších parfumérů Dominique Ropiona hovoří jeho vůně. Jeho první zkušenost s vůněmi se prý pojí se zážitkem ze střední školy, kdy na jedné spolužačce zacítil krásnou vůni a napadlo ho, že by bylo skvělé vědět, jak takového efektu dosáhnout. Odtud pak směřovaly jeho kroky do Grasse, kde u Roure Bertrand Dupont absolvoval vzdělávací program a po jehož absolvování se přemístil do jejich pobočky v Argenteuil nedaleko Paříže.

(http://3bp.blogspot.com)

V roce 1989 začal pracovat pro Florasynth & Dragoco (dnes Symrise), kde se seznámil s Jean Louisem Sieuzacem (tvůrce legendárního Opia) a své parfumérské vzdělání tak mohl definitivně završit. Jejich spolupráce trvala až do roku 1998. V roce 2000 se připojil k IFF (International Flavors& Fragrances), kde pracuje dodnes. Zhruba do této doby se datuje i začátek jeho spolupráce s Fredericem Malle. Ten na něj pěje samou chválu, obzvlášť po uvedení jeho Geranium pour Monsieur na trh. Označil ho za jednoho z nejzručnějších současných parfumérů se skvělými znalostmi jednotlivých parfumérských surovin, úžasnou technikou zpracování. Zároveň vyzdvihl to, že Dominique je při tvorbě vůní vždy otevřený novým myšlenkám, což nebývá pro většinu parfumérů typické.

(http://theperfumemagazine.homestead.com)

V roce 2008 jako parfumér obdržel cenu Cosmetic Valley´s Inter­national Fragrance (dříve cena Françoise Cotyho), což jen potvrzuje, že patří k nejtalentova­nějším „nosům“ současnosti.

(http://www.mimifroufrou.com)

Jeho nejoblíbenější květinou stejně jako vůní je gardénie, protože je "komplexní, tajemná a smyslná jako lidská kůže", což je důvodem, proč třeba dodnes velmi rád vzpomíná na Amarige. Oblíbených surovin má ale podle rozhovoru pro francouzský osmoz z roku 2009 daleko víc. Mění se vždy v závislosti na vůni, kterou zrovna vytváří. Má rád takové suroviny, které během svých projektů a nálad znovu objeví pro sebe jako nové. I proto rád tráví večery u svého psacího stolu, kde je má všechny nachystané.

Pokud jde o jeho nejoblíbenější vůně, které ho asi nejvíc ovlivňují při tvorbě vůní, k těm podle jeho slov patří ty od Guerlainu a Coty, vytvořené Jacquesem Guerlainem a Françoisem Cotym, protože jsou myšlenkově propojené. Takto prý taková Emeraude, i když se už dnes nevyrábí, žije dál v Shalimaru stejně, jako lze v L´Heure Bleue nalézt myšlenku L´Origanu. Proto považuje za daleko důležitější parfumérský podpis a samotnou myšlenku než mít své vlastní jméno na flakonu, neboť ta přetrvává napříč veškerými vůněmi a nikdy nepatří jen jednomu člověku.

Z dlouhého seznamu vůní, které za svou bohatou kariéru vytvořil, jmenujme kromě již zmiňované Amarige ještě Ysatis (Givenchy, 1984), Very Irrésistible (Givenchy, 2003), Jungle L´Elephant (Kenzo, 1996), Alien (Thierry Mugler, 2005), Euphoria (Calvin Klein, 2005), nebo Armani Code for Women (Giorgio Armani, 2006), jelikož všechny dodnes v mainstreamu patří k velmi oblíbeným mezi zákaznicemi. Z produkce niche je pak nutno znovu vyzdvihnout zejména vůně, vzniklé velmi plodnou spoluprací s Fredericem Malle: Carnal Flower (2005), Géranium pour Monsieur (2009), Portrait of a Lady (2010), Une Fleur de Cassie (2000), Vetiver Extraordinaire (2002), The Night (2014) a nejnovější Cologne Indélébile (2015). Pokud vás zajímá kompletní výčet jeho díla, stačí nahlédnout do databáze http://www.parfumanie.cz/database/perfumer/325?page=1 .