značka: |
Guerlain
|
parfumér: |
Guerlain, Jean-Paul
|
rok: |
1989
|
určení: |
pro ženy
|
hlava:
|
zelené tóny, broskev, ylang ylang, bergamot, citrón
|
srdce:
|
kosatec, fialka, kosatcový kořen, jasmín, růže, narcis
|
základ:
|
kosatec, santalové dřevo, tonka, ambra, pižmo, vanilka
|
Podle oficiálních informací vytvořil Jean-Paul Guerlain Samsaru v roce 1989 jako vyznání lásky pro ženu svého života, milovnici santalu a jasmínu. Parfém obsahuje suroviny nejvyšší kvality, které objevil na cestách po Indii, kde se používají hlavně pro náboženské rituály. A tak pojmenoval vůni Samsara, což znamená ve východních náboženstvích "věčné znovuzrození". Původní flakon (dnes nahrazený včelkovým) vytvořil Robert Granai. Použil na něj zlatou a červenou - v Indii posvátnou barvu. Má stylizovaný tvar Khmerské tanečnice a zátka zase tvar oka Buddhy, symbolu meditace. Parfém má být smyslnou vůní pro ženu, která našla harmonii a rovnováhu se sebou samou i se světem.
Oficiální propagace má ale malý háček. Pojem Samsára a vůbec celý koloběh znovuzrozování je v budhismu chápán jako velmi strastiplný. Z neustálého putování "samsáry" je možné vysvobození "nirvána" pouze poznáním pravé skutečnosti. A to Jean-Paul Guerlain věděl, proto s názvem prý nesouhlasil. Jeho pracovní název zněl "Delicia". Odrážel sladkost vůně a zvukomalebně byl podobný slovu Decia, jménu anglické jezdkyně, která Jean-Paulovi sloužila jako múza (řekla mu totiž, že se o parfémy moc nestará, s výjimkou vůně jasmínu, růží a santalového dřeva).... Značka si ovšem žádala asertivní a nápadný název a Samsara zapadala i do reklamního konceptu znovuzrození "moderního" domu Guerlain.
Samsara je květinově dřevitá orientální vůně, v níž dominuje našlehaný santal. Bylo ho tu použito neuvěřitelných 20% z parfémových složek a díky přidanému polysantolu nepůsobí ploše. Sekundují mu bílé květy - jasmín, ylang-ylang a nepřehlédnutelná je taky vanilka a hebká broskev.
Když jsem Samsaru před více než rokem zkoušela poprvé, zařadila jsem ji na svůj žebříček nejhorších vůní. Nechápala jsem, jak něco tak živočišného může někdo chtít nosit. Santal s jasmínem vytvořili pro mě tehdy kombinaci, jako když toreador mává býkovi před očima rudým hadrem. Vůni jsem viděla podobně - rudě, neprodyšně, zastarale. A stejně jako ten býk jsem po přičichnutí i frkala :-D. Po měsících trénování svého nosu na jiných parfémech jsem dospěla k názoru, že je nutné vyzkoušet ji znovu. A jak se to občas tak stává, nastal obrat o 180 stupňů. Najednou je ta vůně téměř průsvitná a moc se mi líbí. Nechápu. Z rozháraného výrazného úvodu se uhladí do neuvěřitelně hebké krásy.
Srovnávala jsem koncentrace
EdT - citrusový zelený jásavý úvod je delší, teprve potom se najednou vůně přehoupne do své teplé santalové polohy. Je jako vzduch z rána po probuzení, kdy se těšíte na nový den
EdP - našlehaný santal je čitelný hned v úvodu, je krásně heboučký. Skok z úvodu do hebké nádhery není tak znatelný. Je jak hedvábný šál pro famme fatale, pohladí a přitom svůdně splývá.
Extrait - pro mě je vývojem kupodivu podobný EdT, s více zvýrazněnou broskví. Ale je mnohem hladší a má neuvěřitelnou siláž a výdrž. Vidím ho oranžově, jako hřejivé zapadající slunce nad tibetským chrámem. Jó reklamní "doktoři" jsou machři, úplně mi tu představu "implantovali" do hlavy :-D