Během výstavy, pořádané Christianem Astuguevieillem v Muzeu La Piscine v Roubaix v roce 2012, kde každé dílo bylo ilustrováno s pomocí nějaké vůně, jej prý poprvé napadlo propojit svět vůní se světem hudby, tedy čich se sluchem. Pro tento účel vybral pět hudebních nástrojů, které se měly stát inspirací pro jednotlivé parfémy, a kromě dvou šikovných parfumérek Amélie Bourgeois a Ann-Sophie Behaghel oslovil i pět talentovaných hudebních umělců, a tak kromě pěti vůní vzniklo i pět originálních skladeb.
První volba padla na koru, což je 21strunný hudební nástroj příbuzný harfě či loutně, jenž pochází ze západní Afriky, kde je velmi oblíbený mezi tamními národy. Je vyrobena z velké tykve, rozříznuté napůl, pokryté kravskou kůží, která tvoří rezonátor, a krku, připomínajícím krk loutny. A proto vás asi nepřekvapí, že první vůně má název Cuir Kora. Kůže v ní je doprovázená šuměním mořských vln a podpořená špetkou kastorea a písečnými tóny labdana a stejně jako samotná skladba Cheikh Dialloa vás nenechá na pochybách o svém africkém původu. Kromě nich jim v tom pomáhá i chladivý zelený kardamom s pryskyřicemi, sladkým růžovým dřevem a zralé tropické mango.
Encens Asakusa vám představí japonský masivní strunný hudební nástroj ze dřeva, zvaný koto v podání Fumie Hihara. Štiplavé kadidlo s růžovým pepřem vás po strukturované kamenné dlažbě, lemované cypřiši, zavede do chrámu Sensijo v Asakuse, kde vás očistí jeho kouř, linoucí se ze zastřešeného kotle. Potkáte tu i několik tradičně nalíčených Japonek ve kosatcově nachových kimonech s fialkami ve vlasech, meditujících u pálené myrhy.
...
Flamenco má asi většina z nás asi spojena s ohnivými španělskými tanečnicemi s růžemi ve vlasech. Avšak Flamenco Néroli jde jinou cestou. Dokonalá kombinace neroli, bergamotu, hořkého pomeranče a jiskřivého zázvoru svou příjemně sevře vaše útroby stejně jako sladkobolné tóny dřevěné kytary Mathiase Bwerchasdskyho, které vás provází při večerní procházce zahradami královského paláce Alcázar v Seville kolem rozkvetlých jasmínových keřů.
Žesťový hudební nástroj trombon asi netřeba nijak zvlášť představovat. Jedná se o jeden z nejstarších hudebních nástrojů vyrobených z kovu. V tomhle případě vás Rose Trombone prostřednictvím Nicolase Benedettiho pozve do jednoho nočního jazzového klubu v Harlemu. Ohromí vás svojí aldehydovou čistotou, která se do vás zařízne jako kovové žiletky, ale i rozverností, s níž se pohybuje na pódiu a v pauzách mezi jednotlivými skladbami usrkává rumové daiquiri, namixované s hruškovou šťávou. A vám nezbývá nic jiného, než jen tiše obdivovat její alabastrovou pleť, nalíčenou jemným bílým pižmem.
A konečně posledním vyvoleným hudebním nástrojem se stala darbuka, což je buben, připomínající tvarem pohár, jehož horní část je miskovitá, zatímco ta spodní je kuželovitá nebo válcovitá. Tělo bubnu se vyrábí buď ze dřeva, keramiky nebo kovu, pro potah se většinou používá kozí kůže. V oblastech s vysokou vlhkostí to může být i kůže rybí. Nejčastěji se s ním setkáte v africké nebo arabské hudbě. S Thé Darbouka a bubnováním Nicolase Leroye se prostřednictvím slaměnky, oudu a dalších pryskyřic vydáte na vyprahlou písečnou Saharu společně s karavanou Nomádů, vezoucí na velbloudích hrbech náklad koření, sušeného ovoce, sušeného tabáku a kakaa, ale také výrobky z kůže. Právě Nicolas se z celé pětice nakonec ukázal být z celé pětice jako největší milovník parfémů.
Celý kvintet vůní se vyznačuje lehce nadprůměrnou výdrží, kdy nejlépe jsou na tom Cuir Kora, Encens Asakusa a Thé Darbouka (6 až 8 hodin). Rovněž intenzitu bych označila za velmi uspokojivou s výjimkou Rose Trombon, která se ve svojí druhé pižmové fázi promění v intimní vůni, na druhou stranu vám to zase vynahradí svojí originalitou. Všechny se vyrábí ve flakonech o objemu 100 ml za 140 euro. Aktuálně je můžete najít v nabídce hlavně francouzských parfumérií jako Jovoy Paris a Sense Unique nebo na švédském Fragrance & Art.
....
Nicméně jsem přesvědčená, že časem by si nejen díky specifickému konceptu, ale i vůním samotným, které mají potenciál zaujmout milovníky niche od Galop d´Hermes, Bois d´iris, Neroli Ispahan, Seville a l´Aube, 24 Faubourg až po Rose America nebo Dzhari a mnoho dalších typů a podobně jako vůně Francesca Bianchi mohly najít cestu i do dalších parfémových e-shopů. A pokud zrovna neplánujete v nejbližší době návštěvu Paříže, potom není nic jednoduššího než si objednat poznávací set vzorků na oficiálních stránkách značky a seznámit se.
...
....
Použité zdroje a obrázky:
https://www.lorchestreparfum.com
https://en.wikipedia.org/wiki/Synesthesia
...
S výjimkou vlastní fotografie vzorků byly použity fota z oficiálních stránek značky www.lorchestreparfum.com.
blackviolet: No měly by to být noty k flamencu :) . Ale mými favority jsou Cuir Kora a Encens Asakusa.
Výborný článek, vůně a hudba, to určitě jde dohromady, někdy to tak mám. Apropos, co je to za skladbu na fotce?
Wow, tak toto je zaujímavé!
Díky za skvělý článek, který jsem přečetla jedním dechem. Moc zajímavý nápad, spojit vůně s hudbou. Sama většinu vůní vidím v barvách, ale u některých mě hudební tóny taky napadají. Takže se moc těším, až vyzkouším vzorky s hudebním doprovodem :-)
Parádní článek, Wendy, zajímavé informace a zvědavost vzbuzující vůně!
zajímavé. a podle toho, co píšeš, tak stojí za prozkoumání