Nostalgický voňavý šanson

Avatar od wendulka, 27. ledna 2015

Máme 30. prosince 1960 a hudební sál ve vyprodané pařížské Olympii praská ve švech. A je nejvyšší čas! Dnes jde o všechno nejen hvězdě večera, ale i samotnému majiteli Brunovi Coquatrixovi, neboť jeho slavný podnik stojí po úvodních úspěšných letech najednou těsně před finančním krachem.

(http://hitriders.be)

Vraťme se však o 2 měsíce zpátky, kdy textař MIchel Vaucaire a skladatel Charles Dumont vchází do domu na Boulevard Lannes 67, aby již tehdy vážně nemocné Edith Piaf představili svou nejnovější skladbu. Tušíte správně: "Non, je ne regrette rien". Slavné zpěvačce je sice v té době teprve necelých 45 let, ovšem má za sebou pěkně bouřlivý život, doprovázený především závislostí na alkoholu a lécích, což se notně podepsalo na jejím zdraví.

Jakmile ale začne Michel hrát a Edith slyší slova textu, kdy je kladen důraz na neustále se opakující "non", jakoby zázrakem se jí vlije znovu krev do žil a chudák jí to musí zopakovat více než 20krát. Ještě ten den se rozběhnou přípravy a o pouhý měsíc později madam Piaf nahrává píseň ve studiu Pathé-Marconi s orchestrem, aby tak všechny připravila na svůj poslední velký návrat a vybrala si k tomu právě Olympii. A návrat to byl vskutku vydařený. Edith zde byla přijata 15 minut trvajícím aplausem a co teprve, když došlo na samotný šanson .

O 62 let později přichází Gérald Ghislain a jeho marketingové oddělení z Histoires de Parfums, kteří mají v oblibě vzdávat poctu velkým osobnostem francouzské historie. Jenže je tu problém! U Balmaina, jehož černé šaty měla Edith ten večer na sobě, byli o pět let rychlejší a u příležitosti prezentace filmu Edith Piaf jí vzdali hold vůní La Môme, pro mě poněkud bolehlavou růží (obdivovatelky prominou). Co teď?

(http://www.com2daddy,com)

Nezbývá tedy, než to zkusit se samotnou Olympií, kam Edithin comeback pak během let znovu přitáhl řadu dalších velkých umělců jako Beatles, Rolling Stones či Davida Bowieho, a s vlastní interpretací takového večera, možná i toho šansonu: Hostům je před začátkem ve foyer kromě nepostradatelného alkoholu nabídnuta i čerstvá citronáda. Poté jsou uvedeni do sálu, kde se ve vzduchu mísí vůně rtěnky, pudru a tabákového kouře, a usedají na nově červeným semišem potažená sedadla, přičemž pár dam má pro rozptýlení schovaný v kabelce kornout s lékořicovými pendreky. Takže koncert může začít.

Teď poněkud přímočařeji: Olympia Music Hall je vskutku povedená variace na moderní chypre. Úvodní kombinace jiskřivých citrusů, pepře a lehkosti vodních květů osvěžuje a zároveň nepůsobí nudně. Odtud vůně plynule přechází k temnějším tónům, zastoupeným nahořklým šafránem, semišem, kadidlem a tolik nezbytnou kombinaci růže s pačuli, ozvláštněnou příjemnou lékořicí a špetičkou tmavé čokolády. Aby však vůně nepřišla o svou lehkost docela, uzavírá ji hrst bílého pižma.

(https://guerengoeroe.files.wordpress.com)

Pokud jste měli již příležitost se s vůněmi Histoires de Parfums setkat, vězte, že i na Olympia Music Hall je poznat důkladné zpracování včetně velmi dobré výdrže a intenzity. Pojetím je možná někde na půli cesty mezi 1969 Parfums de Revolte mínus ta (příznivkyně prominou) otravná broskev a Rosam z Édition Rare mínus oud. Nebo pokud zabrousím i do jiných značek, je-li vám blízká práce Arabian Oud jako Legend Women či Khaleejah (opět bez ovoce a oudu), pak určitě vyzkoušejte.

Internetové zdroje:

http://www.histoiresdeparfums.com

http://pariz-pro-pokrocile.blog.cz/1203/Olympia

http://www.sueddeutsche.de/kultur/edith-piaf-ein-lied-fuer-ein-ganzes-leben-1.1044779-2

http://cs.wikipedia.org/wiki/%C3%89dith_Piaf

Titulní obrázek:

http://galerieparismatch.com

Komentáře k článku (8)
domenica
domenica (29.1.2015 )

Jo, vůně s příběhy! :-)

Tassia
Tassia (29.1.2015 )

Nádherná recenzia, prečítala som ju jedným dychom. Edith žila život na plný plyn a v jej šansónoch bol zosobnený celý jej život s vrcholmi aj pádmi. Spievala celou dušou a tým ľudí fascinovala, bola milovaná aj zatracovaná. Dúfam, že Olympia Music Hall bude aj po 62 rokoch opäť jej úspešným návratom, rada ju vyskúšam.

Hoolinkah
Hoolinkah (28.1.2015 )

Jitulech: Řeším stejný problém. Tohle by se mi myslím mohlo hodně líbit, ale na Parfums zatím nenabízejí vzorek:/ Ale třeba brzo bude.

jitulech
jitulech (27.1.2015 )

Překrásná recenze....Edith miluji....moderní chypre miluji...vůně to bude bezpochyby velmi zajímavá a chtěla bych ji určitě vyzkoušetvyzkoušet. Je vůbec nějaká možnost pro obyčejného smrtelníka z maloměsta? ;-)

wendulka
wendulka (27.1.2015 )

Miru: Edith Piaf mám taky ráda už od puberty. A právě jakmile se mi vůně dostala pod nos, okamžitě mi to tam naskočilo a bylo mi jasné, co se těm kreativcům muselo honit hlavou, protože Olympia Music Hall, to je pro mě odjakživa v první řadě především Edith Piaf. No a zase rozšířený tužebník, že jo :) .

batbucha: Barb, pozor, moderní chyprovka, ale když to tam poznám já, tak to už je co říct :)) . Ta lékořice je fakt v pohodě, jenom to zlehka podbarvuje a dělá vůni zajímavou. No tak on jí to vlastně doporučil její objevitel Louis Leplée, že jo, aby nosila na vystoupení černé šaty a Balmain šil v té době přesně tím jednoduchým, ale elegantním style.

rakuli: Tyhle dvě vůně od AO se mi taky líbí asi nejvíc ještě spolu s jednou další (vlastně obecně mám značku AO moc ráda) a byly mezi prvními, na které jsem si vzpomněla hned, jak jsem Olympii prvně zkusila.

rakuli
rakuli (27.1.2015 )

Jak tak odkazuješ na ty dvě vůně od Arabian Oud, tak mě ta Olympia láká čím dál víc, obě jsou mé oblíbené...a celkem nedostupné.

barbucha
barbucha (27.1.2015 )

ááá... chyprovka... to mě láká! Teda až na tu lékořici - to mě naopak děsí :-)
Tak Edith nosila Balmaina, jo? Co se tady člověk všechno nedozví :-)

Miru
Miru (27.1.2015 )

...po přečtení Tvé recenze, mě napadají dvě slova - horko a chlad...
Četla jsem Edithin životopis, její šansony miluji. Ta vůně, pokud není vyloženě krásná, tak zajímavá musí být určitě...