Nos, kterým se dá listovat, aneb jak voní škola

Avatar od Fleur, 18. dubna 2016

Minulý týden ke mně dorazila zásilka vonící tiskařskou černí, „neočteným“ papírem a mletými hořkými mandlemi. Stala jsem se hrdou majitelkou prvního čísla prvního tištěného frankofonního časopisu Nez (ve francouzštině znamená nos, ale také v širším významu čich), který se věnuje vůním a čichovým vjemům ve společenském, historickém, kulturním i přírodovědném kontextu.

Radost z časopisu byla násobena skutečností, že jeho vydání jsem mohla symbolicky podpořit na crowfundingovém portálu a své jméno jsem pak nalezla (v souladu s francouzským rovnostářstvím hezky zařazené podle abecedního pořádku) v sousedství tak zvučných jmen jako Sylvaine Delacourte, Olivier Durbano, Céline Ellena, Michel Roudnitska…  Polichocena tímto společenstvím odpouštím i opomenutí diakritického znaménka.


Šéfredaktorka Jeanne  Doré v úvodníku s titulkem „Žít znamená dýchat, dýchat znamená cítit“ přibližuje zrod časopisu. Revue navazuje na internetové diskusní fórum, ne nepodobné naší Parfumanii, kde se začala formovat skupinka nadšenců, kteří dospěli k rozhodnutí posunout články, kritiky a komentáře zveřejňované na internetu do prostoru tištěného média.  První číslo Nez čítá 144 stran a  je strukturováno do několika rubrik, jež odrážejí šíři záběru i autorských přístupů k tematice čichových zážitků a vůní.


V rubrice Icônes (Ikony) nalezneme miniportréty zajímavých osobností spjatých se světem vůní. Odorama přináší drobné články týkající se čichových vjemů. Dočteme se například, co za látku způsobuje, že ve vůních cítíme čerstvě posečenou trávu (je to cis-3-hexenal, který tráva vylučuje v reakci na žravé housenky a pro svou prchavost je v parfémech nahrazován příbuznými  molekulami), nebo s jakými vůněmi z dětství je nedělitelně spjato francouzské školní prostředí.


Correspondances (shody, spojení) zahrnují texty o vazbách vůní k různým sférám i představitelům umělecké tvorby. V rozsáhlém článku je sledován motiv parfémů v románové tvorbě Louise Aragona. Autor se surrealistickou minulostí, který byl u nás řadu dekád interpretován výhradně jako komunisticky angažovaný intelektuál, měl ve skutečnosti slabost pro svět parfémů a řadu svých literárních postav nechal „tonout ve vůních od Guerlaina“.  Následuje rozhovor s šéfkuchařem tříhvězdičkové restaurace L´Arpège Alainem Passardem o roli vůní v kuchyni. Nejpůsobivější je pásmo fotografií a krátkých textů, v nichž je evokována vůně pařížského Palais Garnier, známého sídla národní opery.


V rubrice Magazine nalezneme reportáž o pěstování vetiveru a jeho uplatnění v parfémech, rozhovor s Mathilde Laurent o její tvorbě a nakonec připomínku ikonických parfémů spjatých s obdobím těsně po druhé světové válce. Texty se pohybují v širokém rozpětí od dokumentární a věcné polohy až k té hravé – kupříkladu v Imaginárním butiku jsou známým, již nežijícím osobnostem vybírány vůně z portfolia těch současných. Winstonu Churchillovi je tak pro klíčový historický okamžik (srpen 1944, kdy v Paříži vypuklo ozbrojené povstání a skončilo německou kapitulací) doporučen parfém 1697 značky Frapin.


Panoramatický charakter má rubrika věnovaná olfaktorickému vnímání a ryze informační je Cahier parfum (parfémový sešit) s recenzemi oblíbených klasických parfémů i čerstvých novinek na trhu.


Příjemným překvapením je malé zastoupení reklamy (napočítala jsem v celém časopise pouze deset stran s reklamním obsahem, který je ovšem striktně věnován v souladu se zaměřením časopisu výhradně parfémům). Naopak drobným zklamáním pro mě byla grafická a výtvarná redakce. Zmlsaná nápaditými fotografiemi parfémů a aranžmá s flakóny, které pořizují přispěvatelky Parfumanie, jsem očekávala obrazově bohatší doprovod. Ani u recenzí vůní však nenajdeme produktovou fotografii, nýbrž schematické překreslení flakónu s důrazem kladeným nikoliv na detail, ale na obrys. Možná k tomuto řešení vedly otázky spjaté s autorskými právy při prezentování flakónů.


A kde se v časopise vzala vůně hořkých mandlí? Už dříve jsem na frankofonních diskusních fórech o parfémech čítala nostalgické povzdechy nad úžasnou vůní lepidla Cléopâtre, které zná každý francouzský školák a které v čichové paměti Francouzů funguje podobně jako u nás čínská guma. Historie tohoto lepidla se datuje od 30. let minulého století, kdy si lidé vyráběli sami jednoduché lepidlo z mouky a vody. Jistý pan Chamson v Paříži tehdy vymyslel lepidlo z bramborového škrobu, jež prodával v hliníkových kelímcích. Posléze v rámci konkurenčního boje obohatil lepidlo o specifickou mandlovou parfemaci, která mu zaručila fenomenální úspěch.  Tato legendární vůně se zakládá na benzaldehydu, jenž je přítomen v hořkých mandlích a užívá se často v potravinářství tam, kde má suplovat příchuť třešní či mandlí. Do časopisu byla vložena karta se čtyřmi navoněnými políčky (lepidlo Cléopâtre,  žluté mýdlo jako nezbytný doplněk školních umyvadel, vůně tužky a inkoustu) pro čichové ohlédnutí se za dětskými léty. Mandle jeho stránky provoněly tak důkladně, že jsem se při četbě přistihla, jak se bezděčně usmívám.  Ostatně vždycky jsem měla slabost pro L´Instant Magic …


Časopis slibuje půlroční periodicitu a měl by být k dostání nejenom ve vybraných prodejnách niche parfémů, ale také na Amazonu.

Komentáře k článku (9)
Janamarie
Janamarie (19.4.2016 )

To je skvělá zpráva. Letím ho objednat:-)

domenica
domenica (19.4.2016 )

To je opravdu skvělý počin! Revue jsem ještě v ruce neměla a tedy ani možnost užít se vůni tisku a hořkých mandlí, ale poté, co jsem viděla několik reprodukovaných dvojstránek, se moc těším. Mimochodem, často si u vůní vzpomínám na školní brašnu z období první až třetí třídy. Taky nostalgicky vzdychám (a je nás víc) nad vůní čínské gumy, bílého lepidla, plastových štítků a zakladačů na písmenka, fixek, voskovek... To byl výborný nápad a skvělé, emotivní entrée časopisu, kterým si tak jistě získá širší publicitu.

Pokud jde o ztvárnění flakónů formou schematických obrázků, musím říct, že mně se to vyloženě líbí a nepůsobí to na mě ani jako kompromis. Barevných, nápaditých obrázků, promo nebo nebo amatérských, je všude plno. :-D Řešení tvůrců podporuje sjednocující účelnost a estetiku, vypadá čistě, neruší text a vzbuzuje fantazii. Ta nedoslovnost mě zkrátka baví. Vlastně i Luca Turin s Taniou Sanchez zvolili podobné řešení obrazového doprovodu pro svou knihu recenzí - jednoduché obrysy flakónů ilustrátorky Diany Sanchez.

No a blahopřeji k pobytu v tak skvělé společnosti. :-)

wendulka
wendulka (18.4.2016 )

No kromě Fleur a domenicy by si asi v Nez nepočetla žádná z nás, ale už z Tvého zprostředkovaného nahlédnutí do časopisu to zní jako skvělý počin.

Zvlášť jsem se usmívala u odstavce o navoněné kartičce s lepidlem s vůní mandlí. Okamžitě se mi totiž vybavila Evanilly, když jsem jí kdysi dala poprvé zkusit Farnesianu a sice se nejednalo o lepidlo Cleopatra, ale vypadlo z ní podobné přirovnání :) . Tyhle olfaktorické vzpomínky z dětství mi přijdou vždycky fascinující.

benvenuta
benvenuta (18.4.2016 )

Aj ja ľutujem, že neovládam francúzštinu...

Hoolinkah
Hoolinkah (18.4.2016 )

Pokud jde o ty fotky, dokážu si představit, že problém nebude jen v autorských právech. Fotky volně stažitelné na internetu jsou pro potřeby tisku prostě moc malé...a vymámit něco v tiskové kvalitě příme ze "zdrojů" mi už předem přijde jako téměř nadliský úkol. :D

Miru
Miru (18.4.2016 )

Mitzi,
no, a tak by to nešlo nějak zrealizovat? Vždyť je tu tolik schopných a úspěšných žen!. A i kdybych si tam mohla jednou za čas nechat otisknout(bylo by mi umožněno) nějaký příspěvek, bylo by to úžasné, ale hlavně bych byla pyšná a hrdá na to, že se s tvůrkyněmi onoho časopisu znám...!

Mitzi
Mitzi (18.4.2016 )

Miru, už o tom přemýšlím roky... ano, tohle je přesně něco, co na našem trhu chybí. Jenže to chybí nám "několika" a musely bychom si ho nejdřív napsat, aby to někdo mohl vydat :-) Ale ta periodicita půlročníku by šla určitě realizovat, to si dovedu představit. Kdyby se zkusilo financování formou crowdfundingu, mohlo by to vyjít. Třeba aspoň jednou... dvakrát ;-)
Ano, s fotkami je problém, a dokonce NEJEN s fotkami již hotovými, ale i s tím, že autor flakónu (či spíše majitel licence k výrobku) nemusí povolit, aby se jeho dílo fotilo a zveřejňovalo jinak než v podobě oficiálního proma (a za jeho využití by se muselo hodně zaplatit, pokud by si to nezadal jako reklamu).
Fleur, sice bych si nepočetla, ale radost mi to dělá stejnou, jako by to vyšlo v mně srozumitelnějším jazyce... svět vůní má v mé hlavě stejný význam jako v hlavách těch, kdo tenhle unikátní projekt vymysleli a dokázali realizovat. A proto mě to moc těší. Takhle si představuji dokonalý časopis pro parfumaniaky :-)

Miru
Miru (18.4.2016 )

...tak mám hned od rána krásný den...
Super čtení!,
děkuji/eme...

Velmi zajímavé, poutavé, stručné a přitom obsažné, výstižné,odborné i vtipné, čtivé.

Mmch, mně by se moc líbil časopis podobného typu i u nás, tam by mi bylo ctí event. přispívat...

barbucha
barbucha (18.4.2016 )

"La Revue Olfactive"! Hezké...
Ty "Correspondances" znějí hodně zajímavě - z Aragona (konkrétně Aureliána) si pamatuju jenom otravně vysoký počet stran :-) Budu muset znova nahlídnout, jestli tam fakt někdo "tone v guerlainech" :-))
I recenze, i ty ikony budou určitě pěkné čtení - pro ty, kdo vládnou francouzštinou ovšem (v čemž se na Parfumanii bohužel řadím mezi nemnohé tatary, kteří NEvládnou).
Ale pěkný objev, pěkný počin.